lördag 6 juli 2013

Dagens aha-upplevelse (Martina)

Trudelutt...trudelutt...07:20 ringer klockan och det är dags att kliva upp till morgonens ljus och återuppliva löparbenen. Herregud...det får inte bli någon vana det här med att gå upp tidigt på lördagsmorgnarna heller. Två dagars vila kändes som ett smart drag för både kropp och själ och återhämtningen har gjort mig gott.

Pass nr 7 (8): Tröskelpass 4km + 2km, i 4.45-5.00 tempo och 3 minutersvila emellan
Till skillnad från tidigare lördagsmorgnar så fick jag sällskap ut av min man, åtminstone en liten bit på vägen då han senare vek av in i skogen och jag fortsatte asfaltsvägen fram. Nu var tanken inte alls på samma nivå som den varit de senast två dagarna och smartheten kan liknas vid Stålmannens val att ha kalsongerna utan på kläderna. För varför i Allsmäktighetens namn värmde jag inte upp innan? Det tog mig 2km innan jag ens lyckades ta mig ned under 5 min/km så den totala tempotiden blev kass och då menar jag lika kass som i Håkan Hellströms oförmåga att sjunga.

Delpass 1: 4km
1km 5:17 min/km
2km 5:03 min/km
3km 4:58 min/km
4km 4:51 min/km
Sluttid: 5:03 min/km

Delpass 2: 2km
1km 4:43 min/km
2km 4:48 min/km

Sluttid: 4:46 min/km

Har aldrig pysslat så mycket med uppvärming tidigare utan bara kört på ändå och detsamma gäller även tron att stretchning är lika onödigt som en elektrisk popcornmaskin...men tänk så fel jag haft! Men precis som vilken vettig person som helst så har jag lärt mig av dagens pass, att vill jag ha full bränsle i benen så måste jag se till att tanka dom med energi innan.

En sak som jag däremot har funderat på är eftervärmning...finns det något sådant?

Så klart det gör. Strax blir det poolparty med bästa gänget, en perfekt eftervärming att avsluta dagen med.


  Tummen upp för denna dag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar