tisdag 2 juli 2013

Dagens lugn (Martina)

Intensiv dag...NOT!! Har gjort nada, nothing, niente, nichts, ei mitään, rien och vad nu ordet ingenting kan heta på andra språk. Förutom att veckohandla, rensa ur i garderober, besökt återbruket, fixat med mat och skjutsat och hämtat ungar kors och tvärs så har dagen ändå känts som om allt har skett i lugn och behaglig takt och utan någon som helst stress. Mer sånt åt folket så kanske det kan bli lite ordning här i världen.

Pass nr 5: 9km löpning i behagligt tempo mellan 5.00-6.00 min/km
Ny träningsvecka är nu inledd med 5 stycken pass som ska avverkas under denna vecka  (helt enligt programmets schema) vilket också innebär totalt 41 km löpning. Hujedamig...ge mig styrka!

Eftersom jag har haft ont i mina benhinnor och lidit lika mycket som män gör när de är förkylda så var det aldrig tal om att springa dagens pass på asfalt. Begav mig till Barkaröspåret för att beta av mina planerade 9 km i ett lugnt tempo och precis som vanligt så höll jag ett lagom tempo utan några som helst svårigheter. Trots att solen värmde mig emellanåt så var det mycket svalare idag än vad det varit de senaste dagarna, och den knappa skogen som nu är kvar efter urhuggning gav mig lite återhämtande skugga. Det var dessutom lugnt i spåret ikväll, endast några få tappra själar som valde att trotsa semestervilan för att istället svettas och umgås med myror, myggor och sniglar.

Senast jag sprang i spåret hade jag urusel tid, att det hängde ihop med att rester av  midsommarfirandet fortfarande fanns kvar i kroppen är ett faktum. Dagens pass gick i ett något snabbare tempo, 5.29 min/km och det innebär i teorin 2 minuter snabbare på milen. Det är inte någon "räserfart" men att springa i terräng går inte att jämföra med löpning på asfalt. Det här spåret ger mig ett ypperligt tillfälle att jämföra mina prestationer och förhoppningsvis kunna se förbättrade resultat. För visst sjutton gick dagens pass snabbare än snigelns fart iallafall.


Imorgon är det än en gång dags för avskyvärda intervaller...så återigen...GE MIG STYRKA!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar