fredag 19 juli 2013

Vårt Budapest

Vilka fantastiska dagar vi har haft och blivit så där bortskämda som bara ett äkta kungapar kan bli. Till och med när vi åkte med Ryanair kände jag mig kunglig då vi valt en Prioritybiljett, dvs. vi fick gå först i kön och kunde på så vis slappa fram tills gaten öppnade. Nice!

Vi kom fram till Budapest ganska sent på måndagskvällen och det blev mest bara att fixa lite vatten, studera stadskartan och reka Hotellet som är en vacker byggnad från 1700-talet. Rummen är något slitna och skulle behöva lite uppfräschning men för övrigt finns inget att klaga på.

Frågan är om det spökar där? Är ganska säker på att jag vid ett par tillfällen såg ett par tvillingflickor dyka upp runt hörnet när jag trampade runt på vår trehjuling i hotellets korridorer. Japp...trehjulingen är ett måste att ha med när man bor på ett sånt här gammalt hotell.

Tisdag

Efter frukost packade vi ryggan med nödvändigheter och gav oss iväg.

Vårt första mål var att ta oss upp till utsiktsplatsen som låg nära hotellet. Ganska snart insåg vi att det skulle bli problem att springa hela vägen uppför då det var extremt backigt, små serpentinvägar och mycket trappor. Solens hetta ställde också till en del bekymmer och det fick bli till att gå upp. Vi hade just startat och ansåg att det inte vore på sin plats att stupa under dagens första 30 minutrar.

En bit längre upp blockerades vägen av några gubbar som höll på och tog ned träd och rensade upp bland buskagen. Männen med sina bruna rynkiga och sönderbrända ansikten bar nonchigt ciggen i mungipan och med sina brännande blickar fick de oss att ursäkta oss fram när vi klev över stubbar och stockar som låg utslängda på den smala vägen. Jag är ganska säker på att det dessa män sa till varandra innehöll ord som "svenska idioter"

Svetten flödade men efter 2 km tunga steg uppför kom belöningen med den mest fantastiska utsikten över Budapest och Donaufloden.

Vatten och studerande av kartan inför vårt nästa mål som var Margaret Island, en liten ö mitt i floden ungefär 4 km från där vi befann oss.

Löpturen gick längs floden och det fläktade skönt vilket gjorde att solens hetta inte påverkade oss särskilt mycket. Det var riktigt skönt och behagligt.

På Margaret Island finns det mesta för sportiga människor, lekplatser, fotbollsplan, tennisbanor, poolområde för lättare lek och för atleter, bl a en stor och fin simhoppanläggning och simbanor. Runt hela ön sträckte sig en löparbana (ca 7km) och det var fullt av människor som aktiverade sig. Klart vi också var sugna.

I mitten fanns en stor fontän som likt Belaggio i Las Vegas fick vattnets strålar att dansa i takt till musiken som spelades i högtalarna. Här kunde man sätta sig och svalka fötterna lite och dricka lite vatten.

Efter lunch (gulaschsoppa, grönsaksfyllda pannkakor och givetvis öl) tog vi oss över en av broarna och in på Pest-sidan. Vid Hjältarnas torg tog energin slut och det var här vi mötte döden och begav oss hemåt igen.

Genom fyllda gågator sprang vi hem igen. Turen slutade på 21.48 km (en hel del pauser, lunchstopp och allmänn sightseeing). Dusch och sen ner till stan igen för en middag.

Kvällen avslutades återigen uppe på utsiktsplatsen och synen var rent utsagt magiskt.

Onsdag

Trötta från gårdagens tur bestämde vi oss för att få njuta av värmen och tog oss en heldag på spaanläggningen. Båda hade vi beställt massage och det var riktigt skönt att låta musklerna få sig en omgång av hårda nypor. Min rumpa som jag tidigare trodde var äkta buns of steel visade sig istället handla om stela muskler för när väl massagen var över var det mera likt en äkta hängröv.

Både innan och efter massagen blev det en del slappandes på solsängar vid utomhuspoolen, som lite otippat visade sig ha en rejält kraftig vågmaskin. Småbarn fladdrade som trasor när vågorna satte igång. Förutom den poolen så fanns det även en lite mindre pool med 36 gradigt vatten. Kändes lite mysko att från den stekande solen sätta sig i en varm pool, men vi var ju tvungna att testa. Och varmare skulle det bli när vi tog oss in till inomhuspoolerna. Förutom den lite större inomhuspoolen där gamlingar simmade i omänskligt långsamt tempo runt runt (och man fick sig en ilsken vissling från badvakten om man så mycket som vek av en meter från den utslagna rutten) så fanns det två avdelningar med varma pooler. En lite svalare som "bara" var 36 grader och en tokhet som höll 40 grader... det är varmt! Men skönt var det.

Kvällen spenderades inne i stan och på en mysig restaurang längs Floden där vi njöt av rosé och ungersk kalvgryta.

Torsdag

Innan frukost tog vi oss en liten kortare löptur mot den södra delen av Buda. Att springa längs Donau, trots hektiskt med trafik och säkert på tog för ohälsosamt mycket avgaser, är nog den absolut bästa platsen vi har sprungit på. Underbar utsikt hela vägen. Efter några km kom vi fram till ytterligare än park och det var skönt att få lite skugga. Fast klockan var 8 på morgonen var solens strålar heta.

Att äta goda wienerbröd till frukost kändes efter löpturen väldigt rätt!!

Resten av dagen utgjordes av allmän sightseeing, ett besök vid saluhallen och mera härlig promenad längs Donau.

Vi hade beställt en taxi till hotellet som skulle köra oss till flygplatsen. Denna taxichaufför var nog den galnaste chauffören jag åkt med.  Hackig körning, hårda bromsningar för att i nästa stund trycka på farten fick det att pirra i magen. Det dröjde inte länge innan jag började må illa på grund av denna blijagadavungerskmaffiakörning. Illamåendet ville inte släppa och kom över mig i vågor och att få bli kroppsvisiterad på flygplatsen och klämd på lite här och där gjorde inte saken bättre, inte heller att stå och hulka i en plastpåse under en rulltrappa livrädd för att inte bli insläppt på planet. Det hade jag ju hört att Gunilla Persson från Hollywoodfruar inte fick när hennes unge spydde på flygplatsen. Nåja, det är skillnad på folk och folk. Vi var ju kungliga och fick gå före alla i kön och slapp trängseln.

Alltid härligt att vara iväg och få uppleva ny kultur men ska inte klaga på den svenska sommaren heller.

Nu blir det vila några dagar och hoppas att illamåendet släpper så jag får fortsätta njuta av sommaren tillsammans med hela familjen.