torsdag 21 februari 2013

Gelében

Jag har länge sneglat lite åt Crossfit hållet och blivit mer och mer sugen att prova på träningsformen. Det som tilltalar mig mest är hög intensitet, korta pass och variationen... att få ett nytt pass varje dag. Så efter mitt långa träningsuppehåll (ca tre månader, mer om det senare...) så har jag nu tagit mig i kragen och hoppat på ett erbjudande med en månads träning på Factor gym för 99 kronor. Tanken är också att jag kommer köra vidare minst två månader till efter det, men tyvärr så tycker jag ordinarie pris är lite väl dyrt. 680 kronor för obegränsade pass och 480 för max två pass i veckan.

Hursomhelst så har jag nu varit på tre pass. På det första gick jag totalt in i väggen efter att ha lagt på lite för mycket vikt när vi körde "push press". Det andra var "Tabata tuesday" och alltså ett rent Tabata pass (jobba 20 sek, vila 10) där man kör fyra övningar två varv med 4 intervaller per övning. Jobbigt, men det tog jag mig igenom utan större problem. Därefter åkte jag på lite magsjuka, så det dröjde ytterligare en vecka till nästa pass som alltså var igår (på lunchen).

Fokus var på "front squat" och passet såg ut så här:

Warm up
Dynamic stretch
2 laps
Squat 10
Push ups 10
Styrkedel
Front squat 5-5-3-3-3
Tempodel
12 min
FS 4
Lateral jump 30
FS 6
Squat 15

Rekommenderade vikten för män respektive kvinnor är 60 kg respektive 40 kg. Jag körde som mest på 40, men fick sänka till 30 efter ett tag när mjölksyran började ge sig till känna. Har alltså en bit kvar till toppformen. Men jag körde trots allt 4 och ett halvt varv, vilket alltså blir sammanlagt 47 front squats, 150 lateral jumps och 70 vanliga squats.

Så nu sitter jag alltså här med gelében. Att gå i trappor är en plåga just nu, men samtidigt så njuter jag lite av träningsvärken. Det gör ont på ett så där skönt sätt :-) Imorgon är tanken att jag ska köra ett pass till och då ska  vi köra frivändningar (cleans) som jag gärna vill lära mig. Hoppas träningsvärken hinner släppa lite mer i alla fall. Är träningsvärken däremot värre imorgon vette sjutton om det GÅR att träna. Men jag ska försöka bita ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar