tisdag 26 februari 2013

Stark = bra löpteknik

Med starka ben och en bra bålstabilitet är det betydligt lättare att löpa, eller rättare sagt lättare att löpa på rätt sätt. Starka ben gör att man kan springa längre innan man känner att kraften i benen tar slut, man får  en annan spänst i benen som kan driva en framåt.  Genom att träna upp bålen så får man inte bara en snyggare hållning utan man får lättare att hålla kroppen upprätt hela löppasset ut, vilket gör att man inte säckar ihop för att sedan tappa energi och ork. För vem orkar springa som en banan, inte jag iallafall :-).  Därför har jag valt att bygga upp musklerna i benen samt core-partiet tidigt i säsongen. Andra år har jag inte tränat det alls utan bara löpt på vilket har resulterat till att jag inte har lyckats prestera bättre tider eller längre distans,  eller så har jag börjat för sent då löparsäsongen i stort sett är slut.  

Så hur tränar jag detta då? Tillsammans med ett gäng tjejer kör vi 2 gånger i veckan cirkelträning i varierad form, en och annan WOD-träning och tabata. Ja vi jobbar hela tiden med vår egen kropp och en och annan kettlebell. Det blir mycket squats, thrusters, kettlebell swing, burpees, crunches, push-ups, plankor av olika slag mm. Det svider, det värker och musklerna jobbar stenhårt, allt för att få en så bra början på löparsäsong 2013. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar