torsdag 30 maj 2013

Distans med fartökningar (Henrik)

Dagens löppass blev ett distanspass med inslag av tempoträning i mitt mål-tempo på 10 km. Måltempot är då baserat på att springa under 44 min, alltså 4:24 min/km. 

Jag bestämde mig för att hålla ett lugnt tempo på runt 5:00-5:10 som bas och sen ca 4:24 var tredje kilometer. Det blev ett pass på drygt 9,5 km så till slut blev det alltså tre kilometrar i det lite högre tempot. Jag hade svårt att komma in i en bra rytm både i det lägre tempot och i det högre. I det lägre så kändes det klumpigt och benen kändes tunga, men när jag ökade så fick jag in en bra rytm för benen runt 4:15 tempo, men det blev för jobbigt för flåset... så just nu är jag inne i någon sorts limbo löptempomässigt. Lite tunga ben just nu som sagt... hoppas det ger med sig snart.

Det jag måste jobba på är att lära mig springa i lite lägre tempo och inte alltid hitta någon ursäkt att köra i högre tempo. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar