tisdag 18 mars 2014

Tillbaka på banan igen... igen... (Henrik)

Igår var jag tillbaka på löparbanan igen. Jag hade tänkt skriva "äntligen", men i ärlighetens namn så har jag inte saknat det så mycket. Anledningen till att jag vilat från löpning i ca en och en halv vecka är att jag ville se om mitt (hoppar)knä blir bättre av löpvila.
 
Det har det inte... Det är på samma gång positivt och negativt känner jag. Positivt eftersom löpning alltså inte försämrar något, men negativt eftersom det heller inte blir bättre när jag avstår från löpningen. På onsdag ska jag till sjukgymnast för att kolla upp knäskålssenan med ultraljud. Känns bra att få en ordentligt titt så att jag vet vad som är fel och förhoppningsvis kan styra min träning utifrån det.
 
Igår blev det ett lite framstressat pass i och med att vi kom igång med träningen 20 minuter senare än tänkt. Fokus för passet blev 5 x 200 m med 200 m gångvila. Ett pass jag kört några gånger nu. Sist var för ungefär en månad sedan och då låg tiderna på 30, 30, 31, 32, 31. Igår var det sämre och jag kände definitivt att löptekniken var mycket sämre. Tiderna låg igår mellan 31,5 och dryga 33. Känns lite tungt, men å andra sidan så har det varit dåligt med löpning på sistone, så jag ska inte hänga läpp för det. Tiderna från igår stämmer ganska bra överens med ett liknande pass från januari.
 
Onsdagens besök hos sjukgymnasten kommer bli en sorts vägskäl känner jag. Beroende på hur det ser ut så kommer jag antingen trappa upp löpningen eller lägga om fokus mer mot styrketräning. Vilken väg det än blir så ser jag fram emot att se vart den för mig!

Det jag ser fram emot mest under den här veckan är ett inbokat "prova på" pass på Crossfit Aros tillsammans med Martina på fredag. Ska bli sköj!
 

2 kommentarer:

  1. Kul att se att du jobbar på Henrik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fick för övrigt positivt besked hos sjukgymnasten. Inget hopparknä :-) Kommer nog ett inlägg om det.

      Radera