söndag 2 mars 2014

Vecka 9: Grötätande och personbästa (Martina)

Sportlov i stan men eftersom jag pluggar så är veckan som vanligt. Vår dotter går inte på fritids längre så hon var med mig i skolan hela måndagen och ville dessutom följa med på kvällens cirkelträning. Den här veckans cirkelträning var så nedrans jobbig och vi däckade båda två när vi väl kom hem. Det är en sådan härlig känsla att få bli så där utpumpad även om jag fick en migränattack på köpet. Ju mer coachen tränar inför Westridge Open desto mer utmanande och avancerade blir hennes pass. Självklart inte mig emot...för jag njuter för varje sekund!

Räknade ihop att vi lyckades åstadkomma över 700 repetitioner av diverse övningar med följande upplägg:

1. 50 rep av varje övning           2. Lucky Seven (7 min)              
-Situps                                       - 7 x Box Jumps                        
-Push-ups                                  - 7 x Kettlebell swings        
-Squats                                      - 7 x Burpees                      
-Mountain Climbs
-Tuck Jumps
-Burpees
-Jumping Jacks

 3. 21-15-9                              4. Tabata                            
 - Squat Jumps                         - Sidoplanka med lyft
 - Utfallshopp
 - Skridskosteg

Tisdagen var en riktig lyckodag på många plan. Ni vet den där gröten som man ger till små barn när de ska få prova på att äta för första gången, den där banangröten... erkänner att jag älskar den gröten. Nu går ju inte jag och köper den gröten till mig själv men jag fick en idé att göra en egen banangröt.
Havregrynsgröt och äggvitefluff med mosad banan, kokosflingor, 
proteinpulver "Cappucino" och solrosfrön. 
Och nej... det är ingen som har kräkts i min skål! 

 Skulle kunna äta den till dödens dagar och dagarna i Nangijala och dagarna i Nangilima för den delen med. Efter att jag blivit så glad av gröten åkte jag till skolan där vi skulle få tillbaka en tenta i Beskattning och om ni kunde förstå lyckan när jag får veta att jag maxade tentan med 30p av 30. Tjohooo... Einstein och jag... eller det kanske inte går att jämföra fysik med ekonomi. Eller JO... det är klart det går!!

Kvällen spenderades på Crossfit Aros med fokus på Clean and Jerk.
Styrkedelen bestod av Godmornings och backsquats. Upplever mig själv som väldigt feg när det gäller backsquats och ska jag våga gå ned riktigt djupt i knäböjen... ja då får det bli fegisvikter. Ynka 40 kilo... men då var rumpan lägre än 90 grader iallafall.

Clean and Jerk? Ja vad är det egentligen? En frivändning med stöt/press. Att utföra den här övningen är lika klurigt som att försöka sig på att förstå energins beteende i mikrokosmos. Vid stöten är det meningen att man ska komma under stången innan man pressar upp den och jag kommer i otakt på något märkligt vis och står och niger som en liten men svärande och förbannad flicka.

Så medan de andra övergick till 12 minuters konditionsdelen med:
10 x Clean and Jerk
10 x boxjumps
fastnade jag kvar i teknikdelen. Rätt ska vara rätt och till slut satt den. Färdig att börja grina av lycka.





Onsdagen hade jag vilodag och åt gröt.


Torsdag och jag åt ännu mer gröt och körde ett styrkepass med enbart fokus på mage. Brände dödsskönt i kistan.
Ugnsbakad äppel- och kanelgröt 
toppad med kvarg och vaniljpulver och äppelbitar.
Mums mums!

Det var en härlig stämning i boxen när jag anlände på fredagseftermiddagen och tydligt är det att förknippa en tävlande crossfitatlet med en kopp kaffe för coachen går alltid med en kopp kaffe i handen och skapade panik när kaffebryggaren la av. Strax efter mitt pass skulle ett gäng utföra Open 14.1 så atmosfären var på topp och kaffepaniken ett faktum.

Det var ett sådant skönt pass där jag slog personbästa i Thrusters, Frivändning och Dubbelhopp med rep. För mig är det en magisk gräns vid 30 kilo och det är inte långt tills jag är där. Gällande dubbelhoppen så var jag usel på det i skolan och tydligen är jag det fortfarande. 3 stycken är ju bättre än inga alls. Men det sved ska ni veta.
Snärtar på armar och blåmärken på knogarna... 
nä fortfarande inte inbjuden till Fight Club. 
Bara övat på dubbelhopp. 

När jag vaknade i morse så hade kristallerna i örat lyckats rymma igen och yrsel tog fart. Gjorde mina vändningar och kast i soffan för att sedan ligga helt stilla fram till eftermiddagen. Var endast upp en kort sväng för att grädda utlovade söndagspannkakor till barn som trots allt inte ville komma hem hur mycket jag än lockade. Klämde några pannkisar själv och gick och la mig igen. Men sen fick det vara bra för ju längre jag låg desto tröttare på blev jag. Sparkade ut mig själv för en promenad i skogen och vilken kick sedan. Det är verkligen där jag samlar på mig min energi. Skogen är min själ.



Man skulle kunna tro att det enda jag har gjort den här vecka är att träna och äta gröt men nog består veckorna av mer än det, vilket ligger i ett helt annat forum än i denna blogg. All inspiration gällande gröt kommer från denna fantastiska blogg. Fina och inspirerande bilder vilket gör att man absolut inte kan låta bli att testa.

Återigen vill jag lyfta den här träningsglädjen jag har. Även om det rent kroppsligt går långsamt så har jag ändå utvecklats enormt. Kommer ihåg  första gången jag kör de ett av Ninas pass...fy så fruktansvärt det var. För det första var jag så tunn, mager och framför allt svag och efter träningen mådde jag så dåligt i flera dagar efteråt med en träningsvärk som orsakade feber och smärta. Mountain Climbs låg på min topplista över hatövningar, vilket den fortfarande gör, men jag fixar dom utan att känna att jag kommer att kräkas. Jag är mycket mycket starkare och orkar hålla ett bra tempo och det bästa av allt är att jag orkar åstadkomma hela passen utan att skära ned eller göra andra övningar.Jag har lagt på mig mer sunda kilon, mer muskler, mer teknik och explosion och framför allt ännu bättre flås. För mig är det DET som är träningsglädje.

Är lite sugen på kex och brie... japp så får det bli. Trevlig söndagkväll!

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig träningsvecka! :-) Och vilken känsla när man utvecklas! Fast gröt - det är verkligen inte min grej... :-S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du testar den ugnsbakade gröten så kommer det att bli din grej! :-)

      Radera
  2. Givetvis bra jobbat. Men min avsky från havregrynsgröt försvann ju inte efter den där bilden heller! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... kan hålla med om att gröt inte SER så delikat ut men den ugnsbakade kan du inte säga ser oaptitlig ut. Nu testar du!!!

      Radera