söndag 9 mars 2014

Vecka 10:Nötande och två PB

Den här veckan har gått i sådant raskt tempo att det är ett under att jag själv har lyckats hänga med. Vissa dagar har mer känts som fötterna upp och huvudet ned istället för det klassiska tvärtom. Det finns dock även en bokstavlig mening med det då jag försöker öva på att stå på händerna men det är lika läskigt som ett basejump och skriker med skräck i rösten att Henrik ska släppa mina fötter.

Men vi börjar från början.

Som vilken måndag som helst var det cirkelträning men till skillnad från föregående måndagar så var jag så fruktansvärt trött. Den där glöden fanns inte i mig när jag var hemma men det är då det magiska händer för när jag väl har kommit iväg och står där i den svettstinkande gympasalen så är jag taggad till max. Ett hederligt cirkelpass 40-30-20 sek. med konstens alla övningar för att hela kroppen ska få svida.

Kvällens bonus var något som innehöll ordet helvete. Vi kan döpa det till "det bränner så in i helvete" och det är mer av en underdrift än vad ni kan tro. Man jobbar i par där den ena står i mitten av en cirkel och gungar med rumpan upp och ned. Den andra går nästan som björngång, fast med rumpan som låg tyngdpunkt, runt cirkeln. När björnen har gått ett varv och kommit fram till den gungande tanten så byter man. Allt detta sker under 4 minuter och dessa känns som flera dagar. Ett riktigt mjölksyrepass men ett härligt sådant.

tisdagen var det dags att kötta igen på Crossfit Aros med fokus på squat clean. En frivändning där man sätter sig ned i en knäböj. Jag har skolios med en ganska grov krök i nacken som läkarna aldrig fick bukt på under tonåren vilket i sin tur resulterar i orörlighet i bröstryggen och till viss del i axlarna. Sen jag började träna crossfit har jag förbättrat min rörlighet i axlarna till avsevärt mycket bättre. Fortfarande bråkar armbågarna med mig när jag ska göra frivändning och det är något som jag tränar ganska mycket på just nu. Så precis som förra gången blev det mycket treknikträning på just frivändning.



Använde inga superdupervikter med ursäkten att jag vill orka köra hela woden med de antal varv och rep som ska göras. Däremot testade jag efter passets slut att lägga på mer vikt på både frivändningen och pressen vilket helt magiskt gjorde att jag lyckades med ett PB på 30 kg. Var lyrisk när jag ringde hem och hade jag en flaska skumpa hemma så hade jag korkat upp den och skålat hela natten lång.

Tisdagens lyriska känsla satt i hela onsdagen och på torsdagen åkte jag ned till boxen för lite egen teknisk övning med ett försök på ytterligare ett PB. Detta försök resulterade i ett PB på hela 35 kg med flera repetitioner efter varandra. Nu är det bara att fortsätta nöta och framför allt våga!



Det dröjde inte många timmar innan jag återigen befann mig i lokalerna för lite fredagsfys. Jag måste ha världens otur för dagens pass var ännu en gång frivändningar och push press. Aj aj aj... mina axlar är faktiskt ganska trötta vid det här laget. Blev tvungen att försäkra mig om att inte tisdagar och fredagar har bestående pass av frivändningar och armpressar utan att allt faktiskt handlar om ren otur.

Fredagens pass bestod av följande:

1. Jobba i par 8 min så många varv som möjligt med
8 frivändningar
8 laterala jumps (hoppa över stången)
1 wall climbe

Medan min partner gör ovanstående varv kör jag burpees och sen tvärtom.

2. Jobba i par 8 min så många varv som möjligt med
10 push press
10 wallballs
10 sit ups

Medan min partner gör ovanstående varv kör jag squat jumps.

Jag vågade faktiskt lägga på med de vikter jag hade i mitt första PB och körde hela första Woden med 30 kg och även om jag kände mig döende var jag så glad när passet väl var slut. Trodde jag!

Som avslutning var det dags för Mobys Flower. Säger ingenting mer om det utan ni får kolla in videon här istället. Men eldsvåda är väl passande ord.





Uj uj... vad jag lider!

Det här är ju i grund och botten en löparblogg och självklart vill jag inte göra er besvikna. Hör och häpna när jag en Söndagmorgon ställer klockan på 7 för att äta gröt och sen bege mig ut på en långtur. När jag vaknade på lördagen så strålade solen något så fantastiskt härlig så när vinden ven och det var gråare än Gandalf den grå så måste jag erkänna att lusten dog lite. Men nu var det så jag hade bestämt så så fick det bli. Laddade ett avsnitt från fysiopodden och drog iväg.

Sprang iväg mot Mälarens strandkant för att hitta den där känslan jag fick där i förra veckan och vid badplatsen kunde jag inte låta bli att stanna till och låta vattnet klucka lite mot mina skor. Befriande!



Sprang vidare i motvinden och stannade klockan på 19 km med ömmande lite här och lite där. Det värkte i knä, ovansidan fot, vrist och i piriformis. Vid längre sträckor så värker den där piriformis och sitter i flera timmar efteråt men nu när jag sitter här i soffan så har det släppt lite vilket är skönt.



Nu väntar min kudde på mig och jag behöver mina 8 timmars sömn för i morgon startar en ny härlig vecka igen.

Hörs!

1 kommentar: