torsdag 27 februari 2014

400 m benchmark (Henrik)

I dag var det benchmarkdags. Maxlopp på 400 m stod på schemat och det var med en grov dos ångest jag ställde mig på startlinjen efter en lång uppvärmning med stretch i två omgångar. Det här skulle bli jobbigt! Benen kändes stumma och stela efter gårdagens tunga knäböj och frivändningar. Spikskorna kändes däremot rappa och lätta, så det gav en viss självförtroendeboost.
 
Jag drog iväg i ett högt tempo. Jag har alltid svårt att hålla igen i första kurvan när jag springer på en 200 m bana. Benen vill bara studsa fram och spikarna gav mig ett driv som kändes skönt. På första långsidan fick jag sansa mig lite och slog medvetet av lite på takten resten av första varvet. Passerade 200 på strax över 31 sekunder. Bra fart tyckte jag då. Benen kändes hyfsat fräscha så nu var det dags att försöka gasa och ge järnet sista varvet. Tyckte jag fick till en fartökning och det kändes som om tempot höll relativt bra. Inför sista kurvan började det däremot bli jobbigt och jag fick tänka "snart klart, snart klart, snart klart... bara lite till, bara lite till". Slog av klockan när jag passerade mållinjen och hann se att den precis slog över på 1:03. 1:03:12 blev tiden och det är jag grymt nöjd med.
 
Efter loppet kände jag mig rejält slut, men återhämtade mig relativt fort. Jag drog inte heller på mig några mängder mjölksyra, så när jag börjar analysera det lite närmare så är jag inte helt nöjd med prestationen. Tiden är jag nöjd med, men jag känner att jag kunde ha sprungit ännu snabbare. Det är ju i och för sig ett väldigt angenämnt problem!
 
Målet nu blir att i första hand försöka pressa ned tiden under minuten och därefter helst pressa ned den ytterligare ett par sekunder innan Veteran SM i juli. En tid under 58 sekunder där vore fint. Det krävs förmodligen runt 55 sekunder för medalj, men det är å andra sidan först 2015 min riktiga satsning ska bära frukt :-)
 
Lite osäker på hur jag ska gå tillväga för att förbättra tiden. Snabbheten känns som den trånga sektorn just nu. Så lite sugen på att först försöka pressa min 200 m tid till under 27 sekunder (ja... ett steg i taget kanske... först under 28).
 

1 kommentar: