torsdag 6 februari 2014

Skogslöpning och skopremiär (Martina)

Idag var en sådan där bra dag att springa på. Efter ett visst antal timmar framför datorn med Pivottabeller och skatteuträkningar passade det väldigt bra att ta en paus, rensa allt som matats in i hjärna och få springa i skogen. 45 minuter ljuvlig löpning.



Fortfarande en del snö kvar i skogen och ute på kalhygget blev det till att pulsa ordentligt. Nåväl lite mjölksyra har aldrig tagit någon skada tidigare. Det är tacksamt att snön ligger kvar för idag fick jag möjlighet att använda mina spårtekniska färdigheter. Stötte på ett hinder som jag hade lite svårigheter att ta mig förbi men genom att följa spår efter rådjuren eller hjort eller vad det är för Bambi-ras så lyckades jag ta mig runt. Dom är smarta dom där djuren.



Dessutom kändes det extra härligt med ett par skor på fötterna som inte gjorde något väsen av sig alls. De var inte för stora och heller inte för små och de tryckte och klämde ingenstans. Som ett par gosiga fårskinnstofflor fast med betydligt bättre grepp.

Det finns ett parti i skogen där utförslöpning ner för en brant bergshäll är ett måste och huj vad det gick fort nerför. Ingen fot som gled undan men är fortfarande osäker och lite rädd för att greppet ska släppa så det blir automatiskt lite trippande steg nedför... dock i ett rasande tempo. Det gick så snabbt nedför så fötterna pinnade på likt den där Roadrunner-fågeln... men utan fullständig kontroll.


Behöver öva mer på min utförslöpning och våga lita på att skorna fattar greppet mot underlaget. Har studerat en video med Emilie Forsberg flertalet gånger och där kan vi snacka om bra taktik för löpning utför... fort går det. Det som jag kan se med mitt otränade öga är att hon håller ut händer och armar från kroppen och hittar därmed bra balans. Så det blir mitt nya tänk där ute i skogen... att flyga fram. 





2 kommentarer:

  1. Att springa in i en skog med snö, himlen!

    SvaraRadera
  2. Absolut... men idag fick jag faktiskt lite vårkänslor av allt fågelkvitter. Ljuvligt!

    SvaraRadera