onsdag 27 november 2013

Kärringen mot strömmen? (Henrik)

Jag läser en hel del löparbloggar och just nu är det extremt mycket prat om "mängd". Mängd, mängd,  mer mängd och så lite mängd... Många uttrycker att "det är nu vi lägger grunden" och man kan läsa mellan raderna att det inte är så många som tycker att det är direkt kul träning. Ett "jobb" som måste göras. Det är säkert jättebra däremot och det är säkert så man borde träna.

Jag gör tvärtom! Jag springer betydligt mindre och betydligt kortare. Jag springer däremot snabbare och jag styrketränar. Jag gör sånt jag tycker är kul och jag tror att jag på köpet kommer bli snabbare, men framför allt starkare och därmed mindre skadebenägen.

Än så länge är jag precis i början av någon form av seriös "motionslöparkarriär", så jag tror att jag bara jag får vara frisk och hel och tränar kontinuerligt kan förbättra mig ordentligt ett bra tag till utan att lägga för mycket tid på sådant jag tycker är tråkigt.

5 kommentarer:

  1. Jag tror starkt på (tränings-)glädje som en väldigt viktig faktor för kontinuitet för oss motionärer. Det ska vara roligt och genom att variera sig blir det roligt. Tror träningen du kör nu kommer dessutom att göra dig stark vilket du kommer ha nytta av senare. Samtidigt kan lugn distans nu också vara en variation efter en lång säsong som kanske varit fullt med målmedveten träning med ganska tuffa målsättningar. Så tänker jag. Då kan det vara ganska skönt för kropp och skalle att lufsa runt ett tag. Jag har gjort det nu några veckor och det har varit både välbehövligt och skönt och gjort att lusten för lite snabbare löpning kommit tillbaka igen.

    Det är också skönt att objektivt se att grunden finns där, jag kan jämföra nu med när jag började springa med pulsklocka runt 2008, då sprangs nästan varje pass med ganska hög puls, även ganska lugna pass och jag har ett helt annat pulsspann i dag och säkert 10-15 slags lägre snittpuls på de lugna passen, ett tecken på att jag verkligen skaffat mig en bredare bas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord! Jag hoppas att jag så småningom lär mig uppskatta mängdträning också :-)

      Radera
  2. Jag tror inte du gör fel som styrketränar och gör andra saker nu. Det blir du bara stark av. Det är så långt kvar till nästa säsong så lite annan träning är bara bra.

    Kul rubrik du har också. För någon vecka sedan tänkte jag använda rubriken "Mr mot strömmen", men det blev något annat. Jag tar den någon annan gång :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, Mr mot strömmen hade då klart varit en mer "korrekt" rubrik, men "kärringen" är ju lite roligare ;-)

      Radera
  3. Mängd är verkligen inget jag har lagt något större fokus, men med tanke på att jag ska springa maran för första gången nästa år. Så måste jag börja tänka på det oxå!

    SvaraRadera