torsdag 28 november 2013

Fysiopodden (Henrik)

Skulle vilja tipsa om en podcast som jag har börjat lyssna på: Fysiopodden. Har lyssnat på 4-5 avsnitt än så länge så jag kan inte göra någon djuplodande recension. Men jag gillar det!

Fysiopodden görs av fem sjukgymnaster och de är nu uppe i över 90 avsnitt efter att ha börjat 2011 när de (tror jag) var sjukgymnaststudenter.

De tar upp ämnen som har med träningslära och sjukgymnastik att göra. Jag ska inte gå in mer på syftet med podcasten utan hänvisar istället till deras egna ord.

I dag lyssnade jag på ett avsnitt som handlade om Spänst. Väldigt intressant! En sak jag direkt lade på minnet var att man tog upp en positiv sak med att ha korta muskler, vilket jag definitivt har. Nämligen att en person med korta muskler kan generera mer kraft än en med längre muskler om de båda gör av med lika mycket energi. En person med korta muskler är alltså (enligt vad som nämns i podcasten) mer energisnål än en med längre muskler i själva "spänstmomentet" som utnyttjas vid löpning och hopp bland annat. Självklart finns det nackdelar (ökad skaderisk), men det är nog första gången jag har hört något positivt om att ha korta muskler.

6 kommentarer:

  1. Hej (jag kopierar min kommentar från jogg....)!

    Bra att du tipsade om det här :-). Det skulle kännas jättefel om du inte tipsade om det du tyckte var bra :-).

    Mina reflektioner i mitt inlägg "Alla dessa tips" är just reflektioner. Reflektioner som jag tror att de flesta egentligen håller med om, men det betyder inte att vi inte ska ge varandra tips :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kommentar på ditt inlägg var menad som ett skämt :-) Jag förstår precis vad du menar. Dessutom var ju inte det här ett träningstips av något slag :-)

      Radera
  2. Kul att du hittat till oss!

    Vi var sjukgymnaststudenter när vi började men nu är alla legitimerade sjukgymnaster.

    Nu minns jag inte hur jag formulerade det men det man talar om är mindre eftergivliga muskler, dvs muskler som är mindre benägna att deformeras vid ett visst kraftmoment. Det här kanske kommer märkas rent kliniskt som "korta" muskler, även om det är till viss del missledande eftersom det inte är den absoluta längden man talar om. Så mindre oeftergivliga muskler ger bättre löpekonomi eftersom den passiva kraften blir något större vilket gör att muskelns metabolism inte behöver vara lika stor. Att det skulle innebära en skaderisk att ha mindre eftergivliga muskler finns faktiskt inget bra stöd om du frågar mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för klargörelsen. Min beskrivning var kanske i enklaste laget :-)

      Just det där med ökad skaderisk för korta muskler är nog något som jag (och många med mig) har fått inpräntat i oss, eller helt enkelt missuppfattat. Det är intressant och samtidigt skönt att höra att det inte finns något vetenskapligt belägg för det.

      Radera
  3. Du kommer nog kunna hitta forskning som kan tolkas som belägg för det. Exempelvis kan du hitta studier som visar att personer som har mindre rörlighet i klassiska test (typ raka benlyft osv) är mer benägna att få skador. Men det finns faktorer att ta hänsyn till som kanske förklarar resultaten bättre. Exempelvis kanske folk som säger stopp tidigare i sådana passiva test gör det pga smärta. Begynnande skador eller tidigare tidigare skador kan förklara detta, vilket skulle resultera i högre risk för skador. En annan faktor kan vara att man helt enkelt är sämre förberedd för sporten eftersom förberedelser ofta innebär att man tränar på själva testet, dvs genom stretching. Då hittar man folk som är sämre på testet, och kanske samtidigt särme förberedda vilket skulle kunna ge en ökad risk för skador. Så det är alltid lite mer komplext än att "korta muskler ger ökad risk för skador" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag gillar verkligen er inställning att kritiskt granska forskning. Tack för kommentaren.

      Radera