onsdag 13 november 2013

Veterandebut (Henrik)

Varje inomhussäsong genomför Västerås Friidrottsklubb klubbtävlingen VF-cupen, där klubbens ungdomar vid 6 tillfällen (2 grenar per gång) får chansen att prova på att tävla under lite mer avspända former. Barnen tävlar i klasser från P8 och F8 till P13 och F13. Men nu i måndags på klubbens ungdomstränarmöte fattades beslut om att en ny klass skulle läggas till från och med tävlingstillfället nu på söndag (17/11): VETERANER.

Förslaget kom upp på en veteranträning för några veckor sedan. Vi har ett par veteraner som satsar på veteran-SM i februari och de skulle gärna vilja ha lite benchmark-tider tagna med eltidtagning, så varför inte passa på när sakerna är riggade och klara? Jag var en av initiativtagarna till förslaget, så nu måste självklart även jag ställa upp :-) Grenarna på söndag är: längdhopp och 200 meter. Alltså ett gyllene tillfälle att se om jag kan lyckas ta mig under 29 sekunder på 200 m. Längdhoppet är jag mer tveksam till. Jag kommer inte våga hoppa med mitt "rätta" hoppben och jag är lite skraj för att hoppa med full ansats. Men samtidigt skulle det vara grymt kul, så jag överväger att vara med ändå och fega lite i ansatsen och hoppa med "fel" ben. Vi får se. 200 m blir det hursomhelst. Så nu håller jag på att intala mig själv att strunta i hur de andra springer och göra mitt eget lopp (precis det jag försöker intala barnen). Annars finns risken att jag tar i för mycket och åker på en bristning eller något.

I måndags körde jag ett sent pass i hallen där jag inledde med 2 x 600 meter i 800 m-tempo (önskat), vilket blev ca 38 sekunder per tvåhundring. Första 600 gick enligt plan och landade strax över 1:53, men på andra (som jag körde efter lång vila) tog jag helt slut på sista varvet och sprang på 1:56. Satan vad jobbigt det var... Hade tänkt att jag skulle köra 6 x 200 m (i samma tempo) efter det. Men dels så var jag toktrött och dels så var det sent på kvällen. Det blev i stället 4 x 200 m i lite högre tempo. Sprang väldigt jämnt på dessa och alla landade mellan 32 och 33 sekunder (faktiskt i spannet 32:41-32:65).

På söndag ska jag först vara funktionär vid en av längdgroparna och förhoppningsvis hinna se min dotter både hoppa längd och springa 200 meter, sedan blir det min tur att leka :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar