lördag 9 november 2013

Morgonstyrketräning (Henrik)

Jag har fått in en bra rutin på att träna tidigt på lördagar. Försöker vara på plats i hallen ca kvart i åtta och kan då oftast vara hemma lagom till nio igen då övriga i familjen har kravlat sig upp ur sina sängar och är redo för frukost.

I morse var det styrketräning som stod på schemat (eller ja... jag har ju inget schema, men ändå...). Tanken var att köra knäböj (back squat), bänkpress och marklyft. Enligt "Starting strength" som jag följer så ska det köras 3 x 5 på knäböj och bänkpress och 1 x 5 på marklyft. På varje övning kör jag dessutom en uppvärmning där jag successivt ökar vikten tills jag är uppe i "arbetsvikt" och då ska det vara så att jag precis klarar 3 x 5 på den vikten. Ganska tungt alltså. Om jag exempelvis ska köra på 80 kg så ser uppvärmningen ut något i stil med: 2 x 5 på 20 kg, 1 x 5 på 40 kg, 1 x 3 på 60 kg och 1 x 2 på 70 kg.

Jag har de senaste passen fått ont i vänster axel av knäböjen. Med största sannolikhet beror det på att jag är för orörlig i axlarna och därmed får någon onaturlig ställning, vilket gör att jag får ont... I dag skulle jag köra på 85 kg, men det gick helt enkelt inte. Benen klarar det, men axeln ville inte. Körde då ett set på 80 kg, men fick sedan gå över på frontböj istället. I och med att jag inte kört det förut så kände jag mig fram och körde 5 x 40 kg, 5 x 50 kg och 5 x 60 kg.

Ughh!

Sen var det dags för bänkpress. Jag är inte stark i överkroppen kan jag lova... Uppe i 58 kg nu och det är på håret att jag klarar 3 x 5 på det. Marklyften börjar däremot närma sig tresiffrigt. 90 kg i dag utan problem. På måndag är det veteranträning igen, men vi har också ungdomstränarmöte innan och dessa möten brukar alltid dra ut på tiden så vi får se hur mycket träning det blir. Funderar på att köra 2 x 600 m + 6 x 200 m (allt i 800 m tempo). Men vi får som sagt se hur mycket jag hinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar