torsdag 26 december 2013

Annandagsintervaller (Henrik)

Två minuter i åtta i morse larmade jag av och gick in i en mörklagd friidrottshall. När jag tände lyset såg jag att det hade slarvats lite med städningen efter den öppna träning klubben hade på julaftonsmorgonen. Det stod några fat med pepparkakor och en flaska julmust framme fortfarande. Inte många som varit där sedan dess med andra ord. Undrar varför...

Här var det tomt!

Kändes väldigt lyxigt att ha en hel hall för sig själv (även om jag lite frustrerat sneglade mot hoppgropar och hoppmattor). Jag kopplade in min iPhone till ljudanläggningen och kunde då springa till min egen musik (Evans Blue för dagen). 

Planen för dagen var fyrahundringar i mitt nuvarande måltempo för 800 meter 2,30. Alltså 1,15 per intervall. Det är riktigt fort för mig. Jag körde en ordentlig uppvärmning för att skaka liv i mitt hopparknä och bli av med smärtan där. Det funkar bra, bara det blir varmt. Avslutade med lite stegringslopp och stretching innan det var dags att köra. 

Första tvåhundringen kändes jättebra. Steget kändes avslappnat men rappt och jag sprang med bra hållning och ändå ganska långa steg (ett bra medeldistanssteg i mitt huvud). Andra halvan av första intervallen började det dock redan bli skakigt. Svårt att hålla tekniken och tempot. Men det blev ändå den bästa intervallen både tidsmässigt (1.14,50) och teknikmässigt. 

Jag hade bestämt mig för att köra så lång vila som jag kände att jag behövde. Så jag gick först ett varv (200 m) och vilade sedan lite stående innan jag körde nästa intervall. 

Det blev till slut fyra intervaller (hade tänkt mig fem). Mer än så kände jag inte att jag pallade med i det tempot. De tre sista intervallerna hamnade alla under 1,16. Men det var någon som bara var strax under. Överlag är jag ändå nöjd med passet. Steget sitter bra... ibland... gäller bara att få in uthålligheten. Sen kan jag träna ännu mer snabbhet. Men just nu så bör nog fokus vara på att kunna hålla mitt tempo längre. 600 meter under 1,50 är ett mål jag skulle vilja nå under januari. 

Avslutade med lite bänkpress innan jag åkte hem och åt frukost med resten av familjen. Hade ingen passare, så jag vågade inte prova något mer än 70 kg, men jag känner att bänkpress på min kroppsvikt (74 kg) är inom räckhåll (ett annat januarimål). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar