måndag 30 december 2013

Ett sjujäklarns hjärnspratt (Martina)

Det här hörrni blir ett riktigt skrytinlägg.

Hade bokat in ett träningsmöte på gymmet idag med Världens starkaste Nina där vi skulle köra ett rent teknikpass. Jag vill så gärna lära mig Snatch samt förbättra mig på Overhead squat (OHS) och kunna lägga på mer vikt. Vi vevade och tränade med kvastar då stängerna på just det gymmet är lite för tunga för mig. De väger 20 kg och snatcha den vikten... nä inte ens i närheten. Några damstänger skulle vara på sin plats tycker jag. Nåja... jag fick till några snatchar och det är bara att nöta vidare här hemma.

Sen var det dags för lite mysigt hångel. Tydligen ska lite hångel med en vägg när man utför OHS vara bra för att få den perfekta och korrekta hållningen. Det gör ont och stramar överallt och ser med all säkerhet väldigt dumt och konstigt ut, om inte annat så känns det extremt fånigt. Ja det är ett annorlunda hångel med väldigt liten mysfaktor men... BANG... vilken effekt på rörligheten det ger. Lite samma känsla som Mister Fantastic... ni vet han som kan tänja kroppen så den blir så där elastiskt. Ok jag kanske inte blir riiiktigt lika töjbar som han, men han är smart och där är vi lika iallafall.

Fortsatte vidare på benstyrkan och det är här skrytet kommer. När jag kör själv så är jag lite feg och jag är dessutom väldigt rädd för stången. Nu har jag iallafall vågat mig vidare till att köra fri benböj med stång och inte i en sådan där Smith-maskin eller vad det heter. Den ger mig visserligen en trygghet då jag kan lägga av mig stången om jag nu inte skulle orka ta mig upp. Min maxvikt har legat i Smithen på 42,5 kg och fritt 37,5 kg. Men tänk vad hjärnan kan spela en ett spratt. Helt plötsligt med stor peppning och push och trygghet så lyckades jag avsluta det hela med att pressa mig upp med hela 60 kg på mina axlar. Fatta 60 kg fritt... det är en ökning med 22 kg det. En mäktig känsla!

Dagens träning var inte slut här inte. Hade även bokat in ett crosstrainingpass efter att jag och Nina var klara. Det passet sköts av gymmets instruktörer men någonstans måste det har gått snett för ingen instruktör kom. Så där stod vi 16 stycken superträningssugna människor. Men vem hoppade då in och körde skiten ur oss... jo Världens starkaste Nina. Japp så kan det gå och kanske inte den bästa reklamen för gymmet men passet höll världsklass och alla var mer än nöjda i slutändan.

När jag kom hem var det fler som tränade för fullt. 

Imorgon är det nyårsträning med hela familjen klockan 10 och vem ansvarar för det? Yepp Världens starkaste Nina. Det blir en bra avslutning på detta träningsår som har gett mig helt ny stryka, nya vänner och massor av glädje.

Gott Nytt År!!




2 kommentarer:

  1. Så härligt att få följa dina inlägg. Älskar ditt sätt att beskriva situationer. ♡♡♡
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina! Ja du var ju med så du vet att varje ord är sant :-)

      Radera