måndag 16 december 2013

Back on track (Henrik)

Ja, i kväll var jag bokstavligen tillbaka på banan. I torsdag sprang jag dessutom ett av de få utomhuspass som blivit av sedan Hässelbyloppet, 5 km i lugnt tempo (drygt 5 min/km) på lunchen med en kollega. Kändes lite stelt och ömt i knät, men flåsmässigt inga problem.

I kväll körde jag återigen 300 metersintervaller inne i en knökfull Quicknet arena. Förutom oss fåtal veteraner så var det tre fotbollslag där och körde fysträning. Jag lyckades dock rätt bra med att klämma in mina intervaller när det var lugnt på rundbanan. Totalt blev det 5 stycken i tempo mellan 53 och 56 sekunder (runt 3 min/km alltså) med 200 meter gåvila mellan. Innan dess hade vi kört lite lugn uppvärmningslöpning och lite löpskolning. Trehundringarna kändes OK. Farten har jag inte tappat, men däremot lite uthållighet, vilket kanske kan vara en följd av att jag sprungit väldigt lite på sistone. Efter lite längre vila så avslutade jag med en 600-ing på 2:05 (3:28 tempo). Hade hoppats att den skulle gå lite snabbare, men jag var tröttare än jag trodde och jag fick dessutom springa om klungor av fotbollsungdomar på vägen, så det blev lite hattigt.

Några av mina veterankollegor avslutade med längdhopp och jag blev grymt sugen, men insåg att det skulle vara galet att ge sig på det. Det får vänta ett bra tag till (så 5 m innan december är slut kan jag nog glömma).

Hoppas som sagt att jag är tillbaka i matchen nu och att löpningen kommer igång ordentligt (med fokus på 800 m).

4 kommentarer:

  1. Hoppas bristningen är OK, och du! 3:28-tempo på 600 meter är bra :-). Ingenting att skämmas över :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart! Bristningen har jag inte känt av på över två veckor. Kommer definitivt låta en naprapat trolla bort det nästa gång det inträffar också :-)

      Radera
  2. Vill också springa inomhus, inte direkt superlätt att ordna så att man får den möjligheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tänka mig att det är riktigt svårt i Stockholmsområdet. Det är ett fint privilegium vi har här som ungdomstränare.

      Radera