tisdag 31 december 2013

2013 i korthet (Henrik)

Tänkte ge mig på en kortversion av mina tankar om hur 2013 har sett ut för mig.

När jag tänker tillbaka så har det varit ett jättebra år. I början av året var jag i usel form och hade svårt att komma igång med träningen. Det som verkligen fick mig att komma igång igen var Crossfit, som jag körde i ca tre månader. Två pass i veckan. Det gav mig en grundstyrka och ett grundflås.

Löpningsmässigt var jag så nere att jag satte det blygsamma målet att ta mig under 45 minuter (igen) på 10 km. Det visade sig vara ganska enkelt för mig och under året så förfinades den målsättningen till under 43 minuter. Vilket jag tyvärr aldrig nådde. Jag tror att jag hade tider under 43 minuter i kroppen, men inför generaltestet, Hässelbyloppet, så kände jag mig lite halvrisig och sliten. Men det blev trots allt ett nytt pers på 43,34.

Årets absolut roligaste lopp var Salomon Trail Tour i Eskilstuna. Trail kommer det bli mer av under 2014.

Jag tog mig igenom min första halvmara (Stockholm Halvmarathon). Kul, men än så länge kittlar inte de längre distanserna och det lär dröja innan jag ens funderar på marathon.

Slutet av året har präglats av nyfunna intressen för framför allt banlöpning och styrketräning. Men även längd- och höjdhopp. Det kommer prägla min träning och tävlingsplan inför 2014 (som kommer bli brokig... håll utkik efter den inom kort).

Slutligen så lyckades jag IDAG med ett sidomål jag har haft. Nämligen att klara 10 (strikta) chins. 10 pull-ups har jag klarat sedan tidigare, men chinsen har varit bråkiga och jag har länge legat på max 9. Det ska sättas i relation till att jag i årets början kanske klarade 2-3 stycken. Det enda ursprungsmålet jag hade satt upp för 2013 som jag inte nått är 50 armhävningar. Jag har väl inte direkt fokuserat på det heller, men jag har tänkt mig att göra ett försök nu under dagen för att se om jag kan knäcka även det målet. Misstänker dock att jag landar på dryga 40.

Nu ser jag verkligen fram emot 2014! Gott nytt år alla!

3 kommentarer:

  1. Gott Nytt År! Jag önskar både dig och Martina allt gott 2014! Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma Andreas och Lennart!

    Och som en liten uppföljning till 50 armhävningar-försöket så kan jag meddela att jag lyckades göra 49 igår... Snacka om att falla på mållinjen...

    SvaraRadera