lördag 28 december 2013

Svårt att hitta konditionen (Martina)

Här sitter jag nu, helt enligt order. Har blivit stationerad av man och barn in i barnens TV-rum. De tisslas och tasslas i köket och det är så hemlighetsfullt som det bara kan bli. På väg att slumra till när ett glas vin dyker upp under näsan. Tänk... en hel kväll som bara tillägnas mig. Fasiken vad jag älskar min familj och tacksamheten jag känner finner jag inga ord för.

Tittade tillbaka när jag senast bloggade och känner skam att jag fortfarande efter mer än två veckor inte har någonting nytt att komma med. Jag springer inget. Jag har inte sprungit en meter sedan den 11 oktober, dagarna innan Hässelbyloppet. Jag spar mig. Snart, snart är det dags. Bara 3 dagar kvar.

Det är inte bara friheten av att springa som jag saknar. Känner också att jag har tappat massor rent konditionsmässigt. Jag flåsar, stånkar och frustar och varje set jag kör gör mig alldeles yr. Det är svår att få till konditionsträning. Finns så klart massor av olika träningsformer men inte många som jag verkligen gillar. Att träna ska vara kul, roligt och energivande och att sitta på en motionscykel är energitjyvande och precis lika okul som Leif GW Persson - sävligt, långsamt, tråkigt och flåsigt. De WODar jag brukar köra, i olika former, är på sätt och vis en konditionsträning men tempot är så pass högt att jag inte orkar hålla på under så lång tid som jag annars gör när jag springer. Nej vi pratar om max 15 minuter och sen kräks jag lite lätt i min tanke.

Att jag dessutom har lagt på mig är mindre kul och decembermånad är ingen fastemånad i vår familj direkt. Jag vet det är absolut mitt eget val vad jag stoppar i mig men löpningen gjorde att jag kunde vräka i mig mer utan att det påverkade min vikt. Detta är ingen viktblogg men visst försöker jag äta sunt och laga sådant som jag och resten av familjen mår bra av men det är inte lätt alla gånger.

Nu vill jag heller inte påstå att allt mitt gymmande med 4 dagars häng i veckan bland de fria vikterna och stängerna är helt bortkastat. Verkligen inte. Jag har blivit starkare och ökar ständigt vikterna. Har ökat benpressen med hela 30 kg och lärt mig hantera benböj med fri stång och inte i en s.k. Smith-maskin. Lärt mig frivändningar(power clean), marklyft (deadlift) och benböj med stång på raka armar (overhead squats). Alla mina framsteg märks även rent kroppsligt och framför allt på mina armar och axlar som har helt andra former och min rumpa hänger inte och skakar likt en tom ICA-kasse som fladdrar i vinden.

All denna konditionsfrustration som i sin tur har skapat en viss aggression fick sitt utlopp i roddmaskinen idag. 20 minuter med ganska högt tempo och därefter en tabataintervall där jag slet och drog i repet som om livet hängde på just det repet. Nedvarvning på crossen ytterligare 5 minuter. Huxflux hade jag faktist fått ihop 30 minuter konditionsträning... i en roddmaskin och i en crosstrainer. Och vet ni... jag gillade det!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar