fredag 20 december 2013

Hopp för spänstträning utan hopp (Henrik)

Jag gillar när saker som "på ytan" ser bra ut visar sig vara ännu bättre...
 
Jag har de senaste månaderna provat på två hoppgrenar inom friidrotten: höjdhopp och längdhopp. Det har då visat sig att jag har en viss fallenhet (rent fysiskt) för dessa grenar, vilket har gjort mig lite för entusiastisk. Jag har i mitt huvud planerat in hoppträning i mitt träningsprogram och börjat blicka framåt mot veteran-SM osv osv. Problemet är bara att kroppen inte riktigt är redo för påfrestningarna som hopp innebär (jag ser det hellre så än att den är skör pga min ålder). Knät i mitt hoppben sa ifrån nästan direkt, men det dröjde ett tag innan jag lyssnade och nu har jag alltså åkt på "hopparknä". Frågan jag måste ställa mig nu är: Ska jag ge upp och inse att jag är för gammal eller ska jag bygga upp mig på rätt sätt och ha tålamod?
 
Just nu är jag inställd på alternativ två: att ha tålamod. När tankarna om veteran-SM dök upp så var det inomhus 2014 (i början av februari) jag först och främst hade i åtanke. Jag har väl inte helt gett upp de tankarna, men som jag ser det nu så får det i så fall bli en bonus. Likadant med utomhus 2014. Vill jag ha chansen att bli bra så måste jag nog sikta in mig på 2015. Vad är då bra? För min del anser jag att för mig personligen så är jag bra först när jag hoppar över 5,50 i längd och/eller konsekvent över 1,70 i höjd (men jag hoppas att utvecklingen inte stannar där).
 
Hur gör jag då för att bli en bättre hoppare utan att hoppa? Självklart behöver jag bli starkare, snabbare och smidigare och dessa saker går det ju att träna utan hopp. Men hur förbättrar jag min spänst? Har läst på en del om plyometrisk träning och har varit sugen på att köra igång med det. Men det är verkligen inget att rekommendera om man redan innan har ont i knät. Så jag har ställt in mig själv på att avvakta med spänstträning tills knät är bättre, vilket har känts riktigt frustrerande.
 
Vid sidan om min vanliga träning så har jag börjat snegla lite på kettlebells (har en hemma som ligger och skräpar). Främst för att jag inser att styrketräning på gym kommer att bli lidande när jag så småningom trappar upp löp- och hoppträning. Jag vill då ha något lättillgängligt och effektivt sätt att fortsätta förbättra eller snarare uppehålla den styrka jag tränar upp i gymmet.
 
Av en händelse så snubblade jag för några dagar sedan över artikeln Using Kettlebell Swings to Improve Vertical jump. I artikeln berättar författaren hur han när han tränade ett gäng volleybollspelare av en slump (mer eller mindre) upptäckte att spelarnas vertikalhopp påverkades positivt av kettlebellsvingträning. Han refererar också till en vetenskaplig studie som har gjorts på just effekten av kettlebellträning (svingar) på maxstyrka (halv knäböj) och explosiv styrka (vertikalhopp) jämfört med mer traditionell träning för ändamålet (jump squat training). Studien visade att det inte är någon signifikant skillnad i effekt mellan dessa två träningsformer. Vilket är väldigt positivt i och med att kettlebellsvingar är betydligt mer skonsamt för knän och leder än vad "jump squats" och plyometrisk träning är. Vissa hävdar till och med att kettlebellsvingen ÄR en plyometrisk övning. Hittade även ett bra svenskt blogginlägg som är inne på samma bana. 

Varför svingen är bra för spänst ska jag inte gå in på i detalj (se referenserna jag länkar till för mer info), men det har med att den tränar samma rörelse som alla "spänsthopp" utgår ifrån, nämligen en explosiv "höftutsträckning"... som sagt se länkarna ovan...

Det här är ju helt klart värt ett test. Just nu känns som ett gyllene tillfälle. Jag laddade ner en iPhone app som kan mäta ens vertikalhopp med hjälp av telefonens kamera (ska vara mer tillförlitlig än accelerometern) för att få ett "före" värde. Efter att ha gjort några hopp och tagit ett medelvärde så verkar miitt nuvarande vertikalhopp ligga på ca 55 cm. Kommer försöka köra igång med kettlebellsvingar från och med nästa vecka, så ska vi se om vi kan förbättra det resultatet. 

(Nu låter det kanske som om jag lagt ned löpningen, men det har jag INTE. Nästa inlägg kommer vara löpningsrelaterat. Jag lovar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar