onsdag 12 juni 2013

Crossfit - en publiksport? (Henrik)

Sommaren 2012 började jag intressera mig lite för Crossfit, vilket ledde till att jag tittade en del på Crossfit games tävlingarna som hölls i Juli. Jag tyckte det var ganska kul att titta på, men rätt rörigt att hänga med vad som hände...
Sedan dess har jag själv tränat en del Crossfit och fått mer förståelse för sporten. Både dess positiva sidor och negativa (som jag själv har fått känna av).
I år har jag följt Crossfit games ända från "förkvalet" som kallas Crossfit Games Open där vem som helst kan anmäla sig och vara med och slåss om en plats i "Regionals" som är de regionsfinaler från vilka tre utövare kvalar in till den stora finaltävlingen i USA.
Open är upplagt som så att det i fem veckor presenteras en ny Open-WOD som ska utföras innan veckan är slut. Deltagare kan antingen utföra den hos en "affiliate" (en godkänd Crossfit box) eller genom att filma sig själv och skicka upp en video på utförandet och få den bedömd av online-domare (vissa regler för hur man filmar osv måste då uppfyllas). Open-WOD:arna kan alltså utföras närsomhelst under veckan fram till en viss deadline och man kan även utföra dem fler än en gång om man är missnöjd med sitt resultat. Ett genialiskt sätt att få ett högt deltagande om ni frågar mig.

I mitten av maj började "Regionals" tävlingarna som alltså är regionsfinaler som ska ta fram tre kvinnor, tre män och tre lag från varje region (Europa är en region liksom exempelvis Asien och Afrika medans USA har ett helt gäng regioner) som i slutet av juli ska göra upp i den stora finaltävlingen. Jag började följa tävlingarna på youtube och fastnade ordentligt. Så pass att jag såg fram emot att få se nytt material nästa helg. Regionals har varit uppbyggt så att det är 7 events som ska genomföras och dessa utförs för en region under en tidsperiod av tre dagar (fredag till söndag), så man har spridit ut de olika regionerna på olika helger där de sista tävlingarna avgjordes i helgen som var.

I år har man gjort vissa saker för att försöka förbättra publikens upplevelse och jag tycker att man har lyckats riktigt bra. Sporten är dessutom ung, så jag är övertygad om att det kommer att göras ännu fler förbättringar på den fronten framöver. En sak som har gjort det betydligt lättare att följa tävlingarna är att man vid vissa moment som innefattar ett stort antal repetitioner har gjort markeringar på marken som visar hur långt en viss utövare kommit. Om det exempelvis gäller att göra 100 squats så finns det markeringar på marken som visar 20 - 40 - 60 - 80 - 100. Utövaren börjar då vid 20-markeringen och när de första 20 är avklarade flyttar han/hon fram till 40 osv. Det ger publiken en kapplöpningskänsla som gör det riktigt spännande att titta på. 

Här är ett exempel på ett ganska kort event som visar just dessa markeringar. 


Vad är det då mer som tilltalar mig med Crossfit som publiksport? Dels så är det ju variationen. Visst kan vissa wod:ar återkomma, men oftast så är det ju helt nya tävlingar som dyker upp och dessa har dessutom olika fokus. Vissa fokuserar på styrka, vissa på syreupptagningsförmåga, vissa på smidighet osv. Att de sedan oftast är ganska korta och intensiva gör att det är full fart hela tiden, vilket är ett stort plus för en publiksport. Sen går det ju dessutom att jämföra resultat som utförs på geografiskt skilda platser, vilket gör det möjligt att sätta och slå rekord, vilket alltid tillför ett visst spänningsmoment. Även om någon kanske drar ifrån i det aktuella "heatet" så finns det alltid ett rekord att kämpa mot (om man inte är först ut dvs). 

Att sedan själva idén att tävla i hur fort man utför vissa styrkeövningar i sig själv kanske inte är helt klockren är ju en helt annan fråga som jag inte vill ge mig in i just nu. Men man ser ju en hel del dåliga lyft när de tävlande blir trötta och pressade av sina konkurrenter. Så jag är lite kluven faktiskt. 

Det finns även mycket att säga om Crossfit Open, som har blivit en jättegrej med över 100 000 deltagare och den lär växa ännu mer till nästa år. Många ställer upp bara för att utmana sig själva eller sina kompisar eller för att se hur de står sig mot folk runt om i världen. Bara en bråkdel har ambitionen att ta en plats i slutfinalen eller i "Regionals". Jag är faktiskt lite sugen att vara med själv nästa år, men då behöver jag träna en hel del för att klara av momenten och just nu så kan jag inte träna mycket annat än löpning pga min "trasiga" hand/handled. 

Nu ser jag hursomhelst fram emot finalen i juli. Ska bli spännande nu när man börjar få lite koll på de bästa utövarna. Ska bli kul att se hur de står sig mot varandra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar