fredag 28 juni 2013

Knockande intervaller (Martina)

Försöker vakna till och repa mig efter gårdagens intervaller vilka slutade med en riktig knockout. Det är inte lätt kan jag säga då huvudvärk och allmän trötthet gör morgonen tung, dimmig och absolut inte rolig.

Drog på mig, återigen motvilligt, skorna efter klockan 8 igår kväll och det kanske var i det senaste laget men då jag är en mycket upptagen och viktig kvinna så var valet aldrig någonting annat. Eller jo jag kunde ju ha hoppat över passet och krypit ner under en filt med min själsfrände, tänt en brasa, hällt upp ett glas vin och romantiskt tittat på när regnet strilade ner. Nix...fotboll på tv...och då är man inte mycket värd så istället fick regnet piska mig framåt. Hade dock en söt liten hejarklack på altanen när jag stack iväg som ropade högt hur bra deras mamma var...ni är bäst!

Upplägget för pass numero due var enligt följande:

  • 2 km uppvärmning 
  • Stegringslopp 4x70m med lugn gång tillbaka 
  • 4x4min intervaller i 4.25 - 4.45 min/km med 90 sek vila
  • 2 km nedvarvning 
  • 20 min styrka
Det regnade lite lätt när jag gick ut men de lätta dropparna skulle snart visa vilken makt de hade för det dröjde inte många sekunder innan de verkligen pissade på mig. Efter knappa 100 meter var jag dyngsur och det blöta rann från huvudet och ner i ansiktet, vilken tur att jag tvättade håret under förmiddagen då jag för ett ögonblick undrade vilken typ av smuts jag nu slickade i mig. Intalade mig att hårspray och os från kakbaket säkerligen bara gör gott och ger mig mer energi...så var dock inte fallet. 

Uppvärmningen och stegringsloppet gick bra men när jag kom till intervallerna så blev det lätta genast ganska tungt. Första intervallen höll jag 4.39 min/km och det är fantastiskt bra men jag gick ut för hårt. Helt slut och färdig att lägga mig ned på asfalten redan efter första intervallen är inte ett gott tecken. Andra intervallen orkade jag bara i 3 minuter och höll då 4.47 min/km och jag var nu redo att ge upp men den där extra minuten vila gjorde mig gott och 3e och 4e intervallen höll jag 4.56 min/km. Ok ok jag höll inte det tempo som jag skulle men tycker ändå att jag gjorde bra ifrån mig och jag bröt åtminstone inte passet. 

Hem igen då för att köra lite styrka och jag var lika blöt som en dränkt katt och kläderna liksom klafsade mot golvet när slängde av mig dom. Det var nu det hände...det var nu jag fick en stor fet smäll över käften. 15 min styrka och sedan kom väggen och min älskade fick hämta riskakor som ger snabba kolhydrater och en ganska bra återhämtning. Svimningskänslan är riktigt otäck och det var bara att kasta in handduken och ge upp. Trots att jag var trött som ett as så kunde jag inte sova i natt, krypningar i benen och rastlöshet gjorde att jag låg och vred och vände mig. Att jag var upp och rättade till lakanet som snott sig som en orm flera gånger under natten gjorde mig inte direkt avslappnad. 

Men för att se det positiva i det hela så av de 33 träningspass som är kvar är det endast 7 intervallpass kvar att genomföra. Ingenting ju och jädrans makaroner vad jag ska bli snabb!!


3 kommentarer:

  1. Otroligt härlig beskrivning av ett intervallpass. Så ska det gå till :-).

    Jag tycker du gjorde väldigt bra ifrån dig och jag hoppas verkligen att du får betalt för din träning!

    Hälsa Henrik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...ja tack för uppmuntran. Har återhämtat mig nu och på't imorgon igen :-). Läste artikeln i Runners World om friidrotten och det var grymt bra förklarat...för precis så är det!Henrik hälsar så klart tillbaka.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera