söndag 30 juni 2013

Helglöpning a la Svennebanan! (Martina)

En fullspäckad helg men ändå avslappnad...kanske mest för att vi bara har gjort en massa roliga saker och inga måsten som legat och skavt likt två feta lår där friktionen är oundviklig. Dessutom har jag avklarat ytterligare två pass helt enligt löparprogrammet.

Pass 3: Tröskelpass/snabbdistans, 4 km i lungt tempo + 3 km mellan 4.30-5.00 min/km
Gick upp tidigt i lördags, redan klockan 7 ringde larmet och precis som vanligt var jag toktrött. Gjorde mig lite havregrynsgröt och precis som Dunderhonung är för Bamse så är gröten för mig...dvs. den ger mig super powers.

Enligt programmet skulle jag utföra ett tröskelpass. Tröskelpass? Jag fattar egentligen inte riktigt vad ett tröskelpass är. Har försökt att googla för att ta reda på mer information men det har ändå inte riktigt lyckats placera sig rätt i min hjärna. Är det detsamma som ett snabbdistanspass? Den som kan ge mig en bra förklaring får mer än gärna kommentera detta inlägg men gör det på barnnivå och med tydlig förklaring...helst i bilder och gärna med antal äpplen om det går.

Sprang de första 4 km i lugnt tempo, 5.25 min/km...kändes lagom. Därefter 3 minuters vila varav den vilan mest bestod i att försöka hitta en gömd plats för att kunna kissa. Då jag befann mig på en grusväg i mitten på en golfbana med pensionärer runt mig så blev det aldrig läge och när klockan ringde så var det bara att rusa vidare. Det hade inte varit på sin plats att bli anmäld för förargelseväckande beteende, så jag bugar och tackar att jag glömde bort att jag var nödig när jag väl började springa.

3 km och väl hemma stannade klockan på 14.59 med tempotid 4.58 min/km. Ha...helt inom ramarna för vad som skulle hållas och dessutom kom jag hem bärandes på mina egna ben och inte åkandes i en polisbil. Det är asjobbigt att kliva upp på morgonen men trots den fruktansvärda pinan så är det just på morgonen som jag presterar som bäst.

Ett segertecken på det:

Pass 4: 6-8 km i lugnt tempo mellan 5.00-6.00 min/km

Inget märkvärdigt att rapportera om dagens pass förutom att det var varmt och att det gjorde ont som satan i mina benhinnor. Måste variera mig lite mer med att även springa i löparspår.

Distansen blev 7.43 km i ett tempo på 5.25 min/km. Helt ok...eller rättare sagt helt svennebananperfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar