torsdag 20 juni 2013

En överkokt ruffie (Martina)

Svettattacker och pärldroppar i pannan under i stort sett hela dagen. Köket har fungerat som en glödande bastu och det enda som saknades var det där björkriset, de envisas med att ha, för att uppfylla ett komplett finskt bastubad. Ugnen har stått på full brasa sen tidigt i morse till...ja typ nu. Det har bakats bröd till kunder, bullar med barnen, piroger till middag och sen tårtbotten till morgondagens midsommartårta. Luktar som en riktig bagare gör dvs sur svett blandat med sött socker.

Skönt att få göra ett avbrott från den här bagarhyddan och istället få svettas på en annan plats. För när jag väl kom fram till Djäkneberget för lite Ruffietime så ligger gräsmattan där och sjuder lite lätt som en stor het överkokt gryta. Det blev många men välbehövliga och dessutom uppskattade vätskepauser under den timmen. Trots det kände jag mig som en uttorkad svamp när jag väl kom hem och bälgade i mig vatten till min stora förvåning då jag är lika dålig på att dricka vatten som Håkan Hellström är på att sjunga.

Idag hade jag både tur och otur. Den Turliga delen var att jag fick knuffas och böka med en kär barndomsvän som jag inte träffat på evigheter. Så glad att hon ville komma upp på berget med mig och jag får väl lov att följa med henne på lite Military training i höst som tack. Den Oturliga delen är att hon inte är vilken simpel tjej som helst...nähä mina damer och herrar här har vi en som jobbar som snut och är en riktigt stark jävel. Jag tycker nog att hon fick övertaget lite väl många gånger och jag tror säkert hon har "tjuvtränat" på dessa övningar i dubbel bemärkelse.



Nu vädras det i varje hål i huset, både för att få bort bageridoften som börjar kännas lite kvalmig och för att kyla ner den ångande bastun och detta med stor risk för att bli rejält myggbiten under natten.

I morgon ringer klockan arlatidigt då det ska springas så jag med gott samvete kan frossa i jordgubbar, tårta, lax, kött och rosé.



Trevlig och Glad Midsommar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar