onsdag 3 juli 2013

Lyckade intervaller

Mina damer och herrar låt mig presentera en riktig tröttmössa med stela ben och med lite lätt darr i kroppen. Japp idag var det minsann dags för intervaller igen.

Pass nr 6: 4 x 60m stegringslopp, 6 x 3min mellan 4.20-4.40 min/km
Till skillnad från förra veckans intervaller så gick det betydligt bättre idag och mycket berodde nog på dels att jag hade fyllt på med bra energi under hela dagen och att jag kom ut tidigare än vad jag gjorde förra veckan.

Började med 2 km uppvärming genom skog, traktorstig och ut på fin grusväg som likt en våg böljade fram mellan gröna åkrar. En fin kväll helt enkelt. Mätte upp 60 meter och körde mina stegringslopp. Jag har nu kommit fram till hur jag ska lägga upp stegringslöpningen och räknar till 8 i jämn takt, ökar och räknar till 8 igen osv. Allt som allt så hinner jag stegra fartmässigt 4 ggr innan jag kan gå lugnt och avslappnat  tillbaka för att sedan börja om. Det är som att dansa vals fast i 8-dels takt och lite snabbare.

Jaha när det tog slut så var det då dags för ångesten att infinna sig. Alltid samma visa varje gång och jag ser framför mig och känner smärtan när jag står där på startlinjen om hur jobbigt det kommer att bli. Visst var det jobbigt även denna gång men orken fanns och tempot likaså. Efter att jag förra veckan inte riktigt orkade hålla det tempot som jag skulle så hade jag intalat mig själv att det var helt ok att ligga runt 4.50...för herregud 4.20 går det ens att springa så snabbt?

Så här blev det:
1a: 4.40 min/km
2a: 4.35 min/km
3e: 4.39 min/km
4e: 4.37 min/km
5e: 4.46 min/km
6e: 4.41 min/km

För att förtydliga tappet på 5e intervallen så fick jag en fluga i ögat och att springa halvt blundandes och kisandes då det svider så in åt skogen gör det lite besvärligt. Nu när det börjar bli flugsäsong så är det nog dags att byta linser i löparbrillorna. Även om det ser görtöntigt ut med ofärgade glas så har det så klart sina fördelar.

För övrigt är jag toknöjd att jag faktiskt orkade hålla det intervalltempot som jag skulle göra och i ärlighetens namn så tvivlade jag på mig själv. För vem kunde tro utifrån förra veckans resultat att jag skulle lyckas?




AMEN och skål på det!!

P.S. Nu är det bara 6 intervallpass kvar. Yeayh :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar