lördag 19 oktober 2013

Alternativ träning (Martina)

Haft ett par sömnlösa nätter. 

Det kan vara humbug men jag sover ett par - 3 nätter dåligt när det är fullmåne. Natten till i fredags var jag upp för att släppa ut katten och hon var lika förvånad som jag när vinden ven och massor av snöflingor yrde runt. Självklart hade jag hört att det skulle till att snöa men aldrig så här mycket. Det var fint. Jag längtar till att vintern ska komma och jag längtar till att få fara fram på längdskidorna likt Nils "Mora-Nisse" Karlsson på vidderna en tidig lördag eller söndagsmorgon. 

Hey hey... du är ju morgontrött, säger ni! 

Så är det, men det är lättare att gå upp på morgonen och träna något som inte är lika fysiskt påfrestande som löpning är. Att åka skidor gör mig inte så där trött och flåsig och morgontrötta ben blir heller inte lika påtagligt. Samma sak gäller för att gå upp en tidig morgon och sticka iväg till gymmet. Att gymma på morgonen är skönt och dagar mitt i veckan  måste jag ändå gå upp tidigt för att skicka iväg barn till skolbuss och mig själv till skolan. 

Idag hade varit en perfekt dag för långlöpning eller löpning i skogen. Kallt soligt och så där höstigt frostigt. Det ligger fortfarande lite snö kvar här ute men inte så att det är vinter direkt. Hade gett min själ till vem som helst för att få springa i skogen idag. Men än är det för tidigt. Henrik har någon konstig app som mäter hur högt upp i luften man kan hoppa och när jag provade och tog i för kung och fosterland och gjorde mitt allra yttersta, även om det bara blev 30 cm, så högg det till i vaden igen. Det kommer att ta lååååång tid det här. 

Blev tvungen att köpa ett gymkort för att stilla min inre träningsabstinent. Tvungen och tvungen är väl inte hela sanningen direkt, då jag har haft de tankarna under en längre tid. Det har liksom inte blivit av förrän nu när ingenting annat funkar. 

Vi har ett lokalt gym i stan, Member 24, öppet dygnet runt och med vissa träningspass man kan gå på, så som Cross training, pass med kettlebells, core och pass med TRX-band. Gillar det gymmet. Sjysst utbud av maskiner, fria vikter och en bra blandning av roliga pass. Med en inredning som skapar ett 50-tals liknande intryck, lite så där som ett sunkigt gym någonstans i Brooklyns kvarter kan fördomsfullt vara. Ungefär som ett gym som Rocky Balboa skulle gå till och slå lite på säckarna med sina slitna handskar och flummiga blick. 

Det är den enda träningen jag kan förmå mig just nu men det är helt ok. Det är jag och Rocky liksom. Hur kan man inte gilla det.

Bild från member24.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar