söndag 6 oktober 2013

Oplanerade backintervaller (Henrik)

I dag fick vi flytta barnens friidrottsträning till Björnön på grund av att det var stenmässa (vad nu det innebär...) i friidrottshallen. Det blev kastfokus på träningen då vi körde spjut, slungboll och kast med boll följt av en brännbollsmatch som avslutades med att vi lite sent firade kanelbullens dag (eller kanelgubbens dag som något barn sa :-)) med bulle, saft och kaffe. En riktigt mysig eftermiddag i skönt höstväder. 

Men innan vi började så fick barnen känna på lite backträning i slalombacken. De skulle springa uppför tills en ledare blåste i sin visselpipa och sedan jogga ner igen. Så det var ca 40 barn som spred ut sig på bred front i backen för att på signal rusa uppåt. Ja, och en vuxen också som inte kunde låta bli (undertecknad). Tanken var att det skulle bli en rush upp, men ett litet missförstånd i ledarstaben innebar att det blev tre stycken. Den första tog jag det lite lugnt på och var då inte först upp i backen, men i efterföljande två så hade jag bestämt mig för att inte släppa något barn förbi mig. Jag ser det som en av mina uppgifter som tränare att vara någon som barnen kan "jaga" ibland och jag hoppas och tror att de kommer bli väldigt glada den dag de slår mig :-) Men det börjar kosta på och det brände rejält i både ben och lungor när vi var klara. 

Här instruerar jag en av våra härliga ungdomar (som även råkar vara min dotter) i spjutteknik.

Förutom dessa oplanerade backintervaller så har jag hunnit med två pass sedan sist. Ett testlopp på 7 kilometer i torsdags (lunch). Jag skulle hålla tävlingstempo, 4:18, men det blev 4:19 i snitt. Då avslutade jag med en kilometer på 4:11, så det var väl sisådär egentligen. Inte helt nöjd, men ändå OK. I lördags morse så var jag ut på ett skönt pass i skogen här hemma. Tuff löpning i tuff terräng!

Nu blir det backträning med Löparglädje Västerås på tisdag och sedan ett lugnt joggpass på ca 5 km på torsdag innan jag vilar mig i form inför söndagens Hässelbylopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar