tisdag 29 oktober 2013

Trehundringar (Henrik)

Efter några dagars vila från löpning och hopp så kändes det i går helt OK i benet. Inte 100% återställd, men tillräckligt för att springa. Så jag var rejält peppad inför veteranträningen i går kväll. Jag hade till och med bestämt mig innan vad jag ville köra. Så efter gemensam löpskolning och lite stegringar på 60 metersbanan så valde jag bort de 6 x 100 m som de flesta andra valde att köra. Själv hade jag siktet inställt på 6 x 300 m i 800 meterstempo... Lite klurigt i och med att jag inte vet vad jag har för 800 meterstempo än. Men då är det ju lämpligt att försöka hålla det tempo man skulle vilja hålla och det innebär för tillfället runt 3:00 min/km. 

Trehundringar har jag aldrig sprungit förut. Men vad jag förstått efter lite forskande är att just 5-8 x 300 m i tävlingstempo är ett nyckelpass för träning inför 800 meter. Jag kände mig stark, så när jag efter 200 m slängde ett öga på klockan på den första intervallen så låg jag på runt 32 sekunder, så jag slog då av på tempot och landade på strax under 54 sekunder på första intervallen. Målet var att hålla runt 55 sekunder. Andra gick snabbare, 51:xx, men sen fick jag in ett ganska jämnt flyt på de återstående där jag fick två 54:or och två 55:or. Mellan varje intervall var det gåvila i 300 m som gällde och det behövdes verkligen... Rejält med mjölksyra på de sista intervallerna. Slitigt men väldigt tillfredsställande pass!

På torsdag hoppas jag kunna köra ett testlopp på just 800 meter och då är målet att ta mig under 2:40. Kommer bli tufft, men jag vill se var jag står i dag. Känns lite som att just 800 kommer bli den distans av de som ingår i mitt vinterprojekt som jag kommer lägga fokus på. 

När det gäller hoppning så kommer jag vila från det ett par veckor till. Men jag är bra sugen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar