torsdag 17 oktober 2013

Vinterprojektet (Henrik)

Jaha, då har man åkt på borrelia då. Inte så kul, men å andra sidan så har jag inga direkt allvarliga symptom. Jag har det klassiska borrelia-utslaget på ena låret och känner mig lite trött (vilket kan ha andra orsaker). Så jag knaprar mitt penicillin och hoppas att det inte blir värre än så här.

Vid ett par tillfällen senaste tiden så har jag nämnt ett vinterprojekt eller vinterexperiment och även hintat lite om att fokus för nästa år kanske inte blir samma som för i år. Dags att berätta lite mer om det nu.

Just Vinterprojektet (som jag så påhittigt har valt att kalla det...) drog igång i dag. Men det blev inte riktigt som jag hade tänkt det och dessutom så har jag de senaste dagarna (med god hjälp av vissa andra) tänkt om lite och är inte längre lika säker på HUR Vinterprojektet kommer att se ut.

Tanken från början var att fokusera på snabbhetsträning och i samma veva se hur snabb jag kan bli på distanserna 200 m, 400 m, 800 m och 1500 m. Banlöpning alltså. 

Först måste jag då sätta lite benchmark tider för att se var jag står i dag. Så de första två veckorna skulle jag klämma in testlopp på alla dessa distanser var tanken. Efter diverse kollande på löparforum här och där så har jag satt upp några första rimliga mål som jag hoppas kunna nå ganska fort. Dessa är:

200 m - 30 s
400 m - 1 min 10 s
800 m - 2 min 30 s
1500 m - 5 min 20 s

Ganska blygsamma tider ändå tycker jag. Men när jag satte dessa hade jag inte direkt någon koll på min nuvarande status på dessa distanser.

Så dagens pass skulle jag först köra ett 200 m lopp på nästintill max och sedan efter ordentligt med vila ett 1500 m lopp. Nästintill max som sagt. Jag ville inte skada mig så jag tänkte hålla igen lite. Men, som jag kanske borde ha fattat så kan jag omöjligen hålla ett tempo där jag riskerar att skada mig särskilt länge. Så det här med att "hålla igen" var ju bara fånigt.

Kroppen känns inte alls i slag just nu, men det såg jag bara som positivt i dag. Det skulle ju innebära att jag lättare skulle "slå" de tider jag registrerade i dag.

Efter uppvärmning med lätt löpning och löpskolning så gjorde jag för skoj skull några stående längdhopp som jag mätte. Landade på 250 cm. Ingen aning om det är bra eller inte... Men hursomhelst så var det därefter dags för 200 m. Inte mycket mer att säga om det loppet än att jag håller i ca 100 m och sedan börjar tappa ordentligt i fart. Klockan stannade på 29:42 (klockat av mig själv). Klarade ju direkt första målet, men är ändå missnöjd. Finns mycket förbättringspotential där. Både snabbhetsmässigt och uthållighetsmässigt.

Kände mig som sagt sliten och gav upp tankarna på 1500 m. Istället fick jag för mig att jag skulle se hur högt jag kunde saxa i höjd (friidrottshallen är ett enda stort lekland för mig). Började lite blygsamt på 1,10, men det gick ju superlätt. Höjde sedan steg för steg upp till 1,40 som jag också klarade på första försöket. Nu började jag bli lite trött i hoppbenet (höger för mig), så jag valde att stanna där för den här gången. Men innan jag gick ifrån höjdmattan så var jag tvungen att testa lite flop-stil också... bara lite... Gick lättare än jag trodde, trots att jag säkert ser ut som en skadeskjuten räka i ribbpassagen. Första rivningen kom på 1,50, som jag sedan klarade i andra försöket. Men sen fick det vara nog... jag kör Bubka-stilen så att ja kan slå rekord flera gånger :-) 1,50 är helt klart pers för mig i och med att jag inte kan minnas att jag hoppat höjd sedan mellanstadiet.

Men höjdhoppet gav mersmak... med lite teknikträning kanske man kan bli rätt bra för sin ålder. Flera av mina tränarkollegor i klubben har börjat träna för att vara med i Inomhus Veteran-SM (friidrott) och ett par har till och med försökt värva med mig i "satsningen". Någon sa att jag borde köra sprint och längdhopp och kanske häck, men själv har jag ju mer sett mig som en potentiell medeldistansare. Nu kommer plötsligt också höjdhopp in i bilden. Så nu måste jag ta mig en allvarlig funderare på om jag ska göra en liten satsning på vetaran-friidrott, som jag tycker är sjukt roligt, eller fokusera helt på löpning i stället. Fortsättning följer...

Nästa delmål på 200 m är förresten 27 sekunder. Men det lär dröja innan jag klockar 200 m igen och det lär även dröja innan jag förbättrar mig tre sekunder på distansen.

3 kommentarer:

  1. Kul! Jag har också lite planer på sanbbhetsträning. Kanske inte lika strukturerar som du men jag vill också få upp farten lite :-).

    200 m på 30 s och 400 m på 1:10 är nog de lätta målen. Det blir nog lite svårare med 800 på 2:30 och 1500 på 5:20. De blir lite svårare, men jag tror att du fixar det här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja, jag har nog också insett att 800 och 1500 tiderna är lite tuffare.

      Vad som inte framgick av inlägget var att det här bara är mina första delmål :-) Vad huvudmålen är på de olika distanserna behåller jag för mig själv ett tag till ;-)

      Radera