söndag 13 oktober 2013

Hässelbyloppet 2013 (Henrik)

Det är med blandade känslor jag ser tillbaka på dagens lopp. Jag är lättad att det är gjort, lite nöjd, men samtidigt lite missnöjd. Förvirrande, jovars...

Sitter nu i soffan och har nyligen kommit hem från Stockholm efter att ha frossat på hemmagjorda delikata hamburgare (tack Svante och Marie). Förra året sprang jag samma lopp och åt hamburgare på samma ställe, men då helt utan aptit och rejält illamående efter loppet, trots att jag sprang ca 5 och en halv minut långsammare än i år.

Innan loppet kändes det helt OK. Strålande sol och perfekt temperatur även om kroppen kändes lite loj och seg. Vi kom till Hässelby i god tid innan start och kunde parkera i lugn och ro och sedan promenera till Hässelby IP för att kolla läget lite innan vi gick vidare till starten.

"Ska jag springa med glasögon eller utan?"

"Jag ska nog greja det här med bara en hand... AJ!"

När det så var dags för start så gjorde jag en rejäl tabbe som kom att stå mig dyrt hela loppet. Jag hamnade nämligen i den bakre tredjedelen i startfållan för Herrar Motion 1. Direkt efter att jag hade passerat startlinjen så började kryssandet mellan löpare för att få chansen att springa i mitt tempo. Första delen av loppet kan man få på en riktigt bra fart utan att ta ut sig i och med att det sluttar utför, men tyvärr så lyckades jag inte utnyttja det eftersom jag blev instängd gång på gång. Första kilometern gick således på 4:26, klart sämre än planerat.

Martina lyckades fånga mig på bild efter en dryg kilometer.

Jag blev nu lite stressad av att jag inte "kom loss", så jag började springa en hel del ute i gräset bredvid banan och kände direkt att det blev jobbigare att springa där, men vad gör man när man vill fram? Kilometer två gick betydligt snabbare, 4:10, trots att jag nästan bara sprang i "terrängen", men det kom också att kosta på krafterna. Även kilometer tre sprang jag ganska mycket bredvid banan och det var skönt när man stundtals fick springa på de breda gatorna och kunde hålla sitt eget tempo. Men jag blev som sagt lite tröttare än jag hade hoppats här, så tempot gick ner och jag passerade till slut 5 kilometer på tiden 21:58 i stället för planerade 21:30.

Kilometer 5, 6 och 7 gick för långsamt... och här kan jag tyvärr inte skylla på trängsel heller. Jag snittade 4:25 på den biten och det är alldeles för dåligt. Men runt 7 kilometer så började det kännas bättre igen och jag började öka tempot, men strax därefter kommer den enda backe som är något att tala om på Hässelbyloppet. Ett inte särskilt brant, men segt motlut där jag tyvärr inte kunde springa så fort. Men efter det så försökte jag öka igen och det gick hyfsat. Problemet var dock att medlöparna i min startgrupp nu överlag var tröttare än mig, så nu fick jag kämpa mot trängseln igen. I det här skedet av loppet var jag inte heller så sugen på att springa ute i gräset, så ofta fick jag springa långsammare än jag ville. Förvånande att det var så pass trångt även i slutskedet av loppet. Man tycker ju att det borde bli lite glesare med folk. Kilometer 9 försökte jag som sagt trycka på, men den gick inte snabbare än 4:22 och dessutom väldigt ryckigt.

När jag passerat 9 kilometer så fick jag ändå bita i det sura och börja trockla mig förbi ute i gräset här och där och den långa rakan innan man svänger in på Hässelby IP igen sprang jag faktiskt ganska bra kändes det som. Även inne på löparbanan la jag i en ytterligare växel och spurtade om en hel del folk. Tyvärr så la jag in sista rycket lite för tidigt, så sista 50-60 metrarna var jag rejält stum. Sista kilometern gick på 3:58.

Att jag visar den här bilden tyder väl på att jag inte är särskilt fåfäng... plågad strax innan målgång.

Klockan stannade på 43:34, vilket är pers med 22 sekunder, men också 35 sekunder långsammare än vad jag hade hoppats i dag... Så, ja... jag är väl hyfsat nöjd men inte helt nöjd.

Mitt nästa Hässelbylopp springer jag förhoppningsvis från en snabbare startgrupp. Om det blir nästa år eller inte återstår att se. Som det ser ut nu så kommer jag nog stå över nästa år (mer om varför i ett senare blogginlägg).

Dagens stora plus går till glasögonen jag fick låna av Martina. Riktigt sköna!

Nu känns det som om årets säsong är slut. Inga fler lopp planerade, så redan nästa vecka kommer jag påbörja mitt vinterprojekt som jag berättar mer om inom kort.

6 kommentarer:

  1. Rolig beskrivning av loppet och vilken härlig sista kilometer du fick! Grattis till perset!!

    Även jag upplevde också att det var mycket folk i vägen i början av loppet, men så här i efterhand var det nog bara bra. Jag hade öppnat för hårt annars :-).

    Du så cool ut i solglasögonen. Nu får du också köpa ett par :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart! Som sagt, synd att vi inte stötte på varandra, men det kommer fler möjligheter :-)

      Radera
  2. Ett pers är alltid ett pers och att du inte är nöjd betyder ju bara att du ser att ytterligare förbättringspotential finns där redan nu! Ja, det är en avvägning det där, springa vid sidan om, Senast jag sprang Hässelby, 2011 hade jag höga ambitioner men upplevde liksom du att jag fastnade i kön på cykelvägen där det annars går att springa riktigt fort första halvan. Några försök att springa på sidan resulterade enbart i att jag höll på att ramma ett par parkbänkar och/eller åskådare så jag lade ner det, sprang ändå in på 37:54 men det var en bit ifrån vad jag hade hoppats på. Nu verkar det i och för sig om om de gjort de första startgrupperna lite mindre så kanske är det lite mera plats igen...kanske skulle ge Hässelby en chans igen det är trots allt en snabb bana. Annars rekommenderar jag gärna Hälsoloppet i Flemmingsberg i slutet av augusti, två snabba 5km-varv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag stått i en snabbare startgrupp hade det varit lättare för mig, men jag antar att när man når en viss nivå så blir ju även dessa grupper "trånga". Själv höll jag på att ramma en gammal man med rullator som hade förirrat sig in på cykelvägen.

      Hälsoloppet låter intressant. Får kika på det.

      Radera
  3. Grattis! Mycket bra jobbat!

    Har du ork och tid, så ska du kika in Karlstad Stadslopp, där går det undan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mja... Karlstad känns lite väl långt att åka, men tack för tipset :-)

      Radera