måndag 21 oktober 2013

Veteranträning (Henrik)

I kväll var jag ner på ett pass med Västerås Friidrotts veteraner för första gången på över ett år. Vi var ett gäng på runt 10 personer, vilket är många för att vara ett veteranpass. Förhoppningsvis kommer gruppen få ett uppsving nu i vinter. Det vore kul. Jag kommer i alla fall försöka köra så mycket som möjligt.

Det blev ett pass med fokus på sprintträning. Först körde vi en liten bana med start på en låda för att sedan köra direkthopp över fyra häckar. Efter sista häcken var det acceleration fram till en kon (ca 10 m), därefter "rulla" till nästa kon och acceleration igen, "rulla" och acceleration. Minns inte hur många vi körde, men det sög rätt bra i benen i all fall.

Efter en ganska lång vila (jag ligger nog en bit före de flesta när det gäller "flås") så körde vi lite 150 m intervaller. Det blev 4 för mig i 200 m tempo. Det låter inte som mycket, men jag fick rejält med mjölksyra. Vilket var lite synd eftersom jag då inte orkade köra de hopp jag hade planerat att köra. Fick ett tips av Ronny på en spänstövning han brukar köra:


Han hoppar alltså över två häckar (bara en syns på filmen) på 118 cm höjd och därefter över ribban på 160 cm. Inte illa! Själv har jag en bra bit kvar innan jag klarar det, men jag hade hoppats köra övningen på lite lägre höjd. Nu blev det tyvärr inte så. Benen kändes inte särskilt spänstiga efter löpningen. Men jag ska garanterat prova den senare. Kanske redan på torsdag. Några hopp över ribba med rak ansats (sista hoppet i övningen) testade jag dock och jag tog mig över 130 i alla fall.

Skitkul är det hursomhelst, så det kommer bli en del "leka friidrottare" framöver. På torsdag lunch hoppas jag kunna klämma in ett testlopp på 800 m (under 2:40?) och dessutom hoppa lite höjd. Skulle vara väldigt nöjd om jag kunde klara av att saxa 1,45 och floppa 1,55 på torsdag.

Imorgon blir det Djävulsstegen igen. Den här gången med Löparglädje Västerås. Vi ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar