onsdag 11 september 2013

Förkylningsnoja (Henrik)

Ja, nu är jag nojig! Eller jag kanske skulle uttrycka det som förkylingsångest i stället... Jag har goda anledningar att vara nojig också tycker jag. Mitt "track record" för stora höstlopp är inte så bra.
  • 2009: Anmäld till Stockholm Halvmarathon (September), men fick ställa in på grund av förkylning
  • 2011: Anmäld till Lidingöloppet (September), men fick ställa in på grund av förkylning
2012 var jag så less på att få ställa in lopp att jag började misstänka att jag kastade in handduken lite för lätt. Det kanske inte var så farligt att springa även fast jag var förkyld? Gör det ont i halsen? Njae... kanske inte. Så jag ställde upp i både Blodomloppet (slutet av Augusti) och Hässelbyloppet (Oktober). För att göra en lång och väldigt tråkig historia kort så slutade det med att jag mådde fysiskt dåligt i flera månader och att jag inte tränade överhuvudtaget på ett halvår. Inte så bra.

Så när jag nu börjar närma mig Stockholm Halvmarathon igen (två dagar kvar snart) och ännu inte är förkyld så känner jag mig lite smått orolig (veckans underdrift). Börjar jag inte ana lite nästäppa? Och visst är jag rätt så rosslig i halsen stundtals? Martina har jag skytt som om hon var pestsmittad den senaste veckan när hon har gått här och hostat och snörvlat. Så just nu är det bara ångest som sagt.

Mina närmaste bundsförvanter i kampen mot förkylningsvirus! Fråga inte om munsprayen! Jag är desperat!

Men nu glömmer vi det (kan ju alltid försöka) och fokuserar lite på min plan inför loppet på lördag. I och med att GPS:en kommer balla ur i Klaratunneln så har jag bestämt mig för att köra med en vanlig klocka för tidtagning och ett mellantidsarmband (finns att hämta vid startområdet tror jag). Tanken är alltså att stämma av mot klockan efter varje kilometer. Det kommer säkert funka bra. Men jag är ändå ganska beroende av att veta min fart "just nu". Så jag kommer även ha Runkeeper igång på telefonen som backup. Framför allt i början för att inte förivra mig och springa för fort. I övrigt så kommer jag plocka med mig ett par Enervit GT sport tabletter. Det får räcka som tävlings-kitt. 
Nyinköpt klocka från Clas Ohlsson och ett rör med "energi".

Ser verkligen fram emot loppet, så jag skulle bli väldigt besviken om jag skulle åka på någon förkylning de här sista dagarna. Men jag skulle definitivt inte bli förvånad...


2 kommentarer:

  1. Jag brukar också bli nervös inför stora lopp och jag kan ofta känna att jag har lite ont i halsen dagarna innan loppet, och på tävlingsdagen, men det har visat sig bara vara nervositet-ont-i-halsen. Min granne har också känt av halsont på samma sätt innan hon sprang Sthlm marathon.

    Glöm inte heller att äta mycket frukt 2-3 om dagen. Det brukar hålla förkylningarna borta.

    Lycka till. Det kommer att gå bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart! Du har rätt. Det går säkert bra :-) och tack för frukttipset. Brukar vara lite dålig på den fronten tyvärr.

      Radera