torsdag 19 september 2013

Lunchintervaller (Henrik)

I dag hade jag bestämt mig för att jag skulle köra intervaller på lunchen. Inomhus i Quicknet Arena. Men jag hade inte bestämt vilken typ av intervaller förrän jag var på plats i hallen. Då kunde jag inte låta bli att känna mig inspirerad av Lennarts 200-ingar.

Tyvärr så är det ju alltid lite ont om tid när man klämmer in ett lunchpass. Man ska ta sig till hallen, byta om, värma upp och sedan efter passet stretcha, duscha, ta sig tillbaka till jobbet och äta. Så det blir lite stressigt att få till ett bra pass. Men i dag tycker jag att jag lyckades utmärkt.

Jag bestämde mig för 10 x 200 m med 200 m joggvila mellan varje intervall (utan tidspress). Det här var nog första gången jag sprang 200-ingar på bana med koll på tiden, så jag visste inte vad jag skulle lägga mig på för tempo. Första intervallen skulle därför få sätta standarden för resten av passet. Klockan stannade på 36 sekunder och jag kände att det var snabbaste laget och bestämde mig för att ta det lugnare på nästa. Intervalltiderna blev slutligen: 36 - 38 - 38 - 38 - 38 - 38 - 39 - 39 - 38 - 38. Ganska jämnt måste jag säga. Joggvilan tog jag det väldigt lugnt på, så den varierade mellan 90 och 97 sekunder.

Det var ett kul pass och jag kommer garanterat köra fler 200-ingar i höst/vinter. Beroende på hur mycket tid jag har så kommer tempot få ökas eller minskas och därmed även antalet intervaller.

Jag har börjat fundera på ett litet vinterprojekt/vinterexperiment som jag är riktigt sugen på att ge mig på efter Hässelbyloppet. Men jag behöver putsa på lite detaljer först innan jag kan presentera min idé...

4 kommentarer:

  1. Kul att du provar nytt och exprementerar lite, och 38 sek är snabbt på tvåhundringar. Riktigt bra fart.

    Ska bli intressant och se vad du hittar på efter Hässelbyloppet :-)!

    Sist så.... Galen Rupps prestation med 24 intervaller i 30/40 sekundersfart som jag skrev om i förrgår är helt sanslös. Bara att springa 200 meter på 30 sek är inte så lätt, och att sen "vila" 200 meter på 40 sek innan nästa 200ing på 30 sek är inte klokt :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart :-)

      Ja, jag var tvungen att googla på 30/40 intervaller... han måste vara Galen den där Galen ;-)

      Radera
  2. Hm... undrar också vad du ska hitta på i vinter. Otrolig spännande! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det är bara att följa bloggen så får du veta så småningom ;-)

      Radera