lördag 7 september 2013

Friidrottsledarutbildning (Henrik)

I dag har jag haft förmånen att medverka på dag ett (av tre) av Svensk friidrotts utbildning för tränare av barn i åldern 10-12 år. Jag har tidigare gått en utbildning för 7-10 år. Gruppen där jag nu är med som tränare är ännu bara 8-9 år, men de äldsta kommer alltså inom kort fylla 10.

Ja, det står ju 10-14, men man använder tydligen samma bok i 12-14 årsutbildningen.

Det har varit en väldigt rolig och givande dag. Mycket tack vare det gäng härliga människor som deltog på kursen. Vi var cirka 20 tränare från Västerås FK och en tjej från Hallsberg. Kul också att vi var hela 7 stycken från vår grupp (vi är många tränare och många barn:-)).

Dagens fokus var löpgrenarna, där vi förutom en del teori fick känna på en hel del praktik. Förmiddagen ägnade vi åt sprint, där vi fick prova på allt från start i startblock till löpning i hög fart "högt på fotbladen" (alltså på tå/framdelen av foten). Vi fick också ta del av en hel arsenal med bra sprint, start och koordinationsövningar som vi självklart också provade på.

Efter lunch hade vi en kort teorigenomgång om energiproduktion och träning i olika "zoner" som riktade in sig på olika typer av energiproduktion i musklerna.

Därefter var det dags för praktik igen och den här gången häcklöpning och senare viss konditions- och intervallträning. Häcklöpningen blev för mig dagens höjdpunkt. Jag har haft viss koll teoretiskt tidigare, men aldrig riktigt provat på grenen "på riktigt". Nu fick vi mäta in så att vi kom rätt till första häcken i hög fart och därefter kom in i en bra rytm med x antal steg mellan häckarna. Grymt kul när man känner att flytet och rytmen sitter i hög fart.

Konditionsträningsbiten blev rejält jobbig om man som jag inte kunde hålla igen ordentligt och vi provade bland annat på lite hinderbanor och olika typer av intervaller. Bland annat en där vi fick springa i 30 sekunder på rundbanan och när ledaren sa, vänd skulle vi springa tillbaka och komma till vår startpunkt på ytterligare 30 sekunder. Många (bland annat jag) tog i lite för mycket kan jag säga :-)

Tyvärr så blev det också som vanligt när vi har haft utbildningar... Vissa vill lite mer än kroppen tål. Så när dagen var slut hade vi inte mindre än tre skador.

I morgon är det kastgrenarna som gäller och nästa söndag (dagen efter halvmaran) kompletteras kursen med hoppgrenar.

2 kommentarer:

  1. Jag har gått Frikodtottsutbildningen för barn 7-10 år och efter de dagarna var jag jättetrött, och jag är ändå vältränad :-).

    För ett par år sen åkte vi också ett jättejäng från Vallentuna till Inlagda Gurkspelen. Det var kul. Den gången var jag lite av reseledare. Dock har mina barn slutat med friidrott så jag är inte ledare längre, men det var kul så länge det varade :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kände att jag levde när jag reste mig ur soffan nu ikväll :-) Lite ovana rörelser under dagen.

      Synd att barnen slutat, annars hade det varit kul att stöta på varandra på någon friidrottstävling :-)

      Radera