söndag 22 september 2013

Snabbdistans på morgonen... bra ide? (Henrik)

Njae... det kan jag väl inte påstå, men nu har jag i alla fall testat. Tidigt i morse (med söndagsmått mätt - alltså strax innan 8) snörade jag på mig skorna, satte på mig löpartights, långärmad tröja och en tunn löparjacka och begav mig ut i ett lätt duggregn. Jag hade ingen plan när jag klev upp annat än att jag inte skulle springa ett långpass och inte intervaller. Det fick därmed bli ett snabbdistanspass på 8 kilometer.

Med sega morgontrötta ben gick jag iväg och det dröjde några hundra meter innan jag kände mig pigg nog att börja jogga sakta. Efter ytterligare några hundra meter stannade jag och gick en stund igen... och gäspade... Men sen tog jag mig i kragen, startade klockan och sprang iväg. Under promenadjoggen hade jag bestämt mig för att köra 2 km + 1 km + 2 km + 1 km + 1 km + 1 km där jag skulle alternera mellan 4:45-4:50 tempo och 4:15-4:20 tempo. Kilometertiderna blev:

4:43 - 4:49 - 4:18 - 4:47 - 4:49 - 4:20 - 4:51 - 4:18

Det gick lite väl segt för att jag ska vara nöjd med passet, men jag avskriver det som morgontrötthet och konstaterar att det inte blir snabbdistans innan frukost i fortsättningen.

Eftermiddagen spenderades i friidrottshallen där det först var prisutdelning för våra duktiga barn som deltagit under sommarens VF-cupen outdoor och därefter träning för vår grupp. Känner redan nu att jag har lite träningsvärk att vänta i morgon. Vi körde medicinbollsövningar där jag för tre olika grupper fick visa varje övning. Avslutade sedan med en bejublad stafett där jag fick fylla ut ett lag som var ett barn kort. Sprintmusklerna fick därmed sitt också :-)

4 kommentarer:

  1. Att springa fort på morgonen har aldrig fungerat för mig. För mig fungerar det bäst vid 19-tiden :-). Jag förstår om det kanske kändes tungt :-)!

    Intressant fartkombination du körde. Jag tycker du höll bra fart och jag tror att det tog bra!

    Vad är målsättningen på Hässelbyloppet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt spikat målsättningen inför Hässelby. Jag skulle vilja säga under 43 min, men samtidigt så har jag missat mitt mål på de senaste två loppen jag sprungit, så jag känner att jag behöver en framgång nu :-) Så det lutar åt att jag "fegar" och helt enkelt bara nöjer mig med ett pers (43:56 på träning).

      Radera
  2. Liksom Lennart så föredrar jag eftermiddag/kväll för snabblöpning, definitivt! Morgonlöpning är OK men frukost innan brukar jag vilja ha i alla fall, jag inser att det är en vanesak men jag har inget behov av ännu mera fettförbränning (finns liksom inte så mycket att bränna) och jag tycker det är skönare om jag får vakna till lite först. På sommaren kan en kort jogg före frukost vara OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar funka ganska bra för mig att köra långpass direkt på morgonen om jag får i mig en banan och lite vatten eller sportdryck innan, men då håller jag ju betydligt lägre fart.

      Radera