onsdag 25 september 2013

Supertusingar med Löparglädje (Martina)

Igår fick vi verkligen känna av den där höstkylan. Jag tyckte mig även se att det snöade ute när vi åt middag men fick inget medhåll för det överhuvudtaget. Påstår ändå att det snöade.

Vi var några få tappra löpare som trotsade väder och vind men med mössa, vantar och underställ så är man rustad för det mest avancerade vädret. Det dröjde inte länge innan man blev ordentligt varm och det var faktiskt ganska skönt att få andas frisk luft.

Nöjda medlöpare

Intog Wennströmskas IP tillsammans med ett gäng fotbollsspelande ungdomar där vi skulle köra supertusingar. Uppskattat pass och där vi alla kände oss nöjda med vad vi presterat... utom jag dock, men det är väl som vanligt det.

Jag fattar verkligen inte. Gick tillbaka och kollade hur jag låg till  sista jag sprang supertusingar på samma bana. Då höll jag ett betydligt snabbare tempo och i ett tempo som jag idag skulle vara jublande glad över men som jag då inte heller var nöjd med. Hm... kan det vara så att jag har prestationsångest? Jo det skulle vi nog alla kunna skriva under på att jag har.

Nu var det också så att klockan verkar inte riktigt kunna samspela med GPS:en när man springer på bana utan fladdrar hit och dit samt att jag inte hörde när den pep till vilket gjorde att jag missade en start.

Mitt mål var 5 Supertusingar i ett 4.30-tempo. Höll de första 4 supertusingarna i ett ganska jämnt 4.42-tempo och där den sista gick i ett 4.33-tempo. Jag hade en för kort vila mellan varje intervall och jag har ju faktiskt fått rådet att förlänga vilan för att kunna springa ca 10 sekunder/km snabbare än vad jag satt som mål. Ändå glömde jag bort det. Skärpning!

Igår kväll var jag absolut inte nöjd, men det känns helt annat idag. Jag ÄR trots allt faktiskt ganska tillfredsställd med mitt resultat. Jag måste lära mig förstå att det går upp och ned och att jag inte kan prestera på topp alla gånger. Det är helt ok ändå!

Nästa tisdag kör vi 200 meters intervaller och om någon har tips på hur man ska springa det effektivast så tar jag tacksamt emot tips :-)



4 kommentarer:

  1. Hur vilar du mellan 100, 200, 300 och 400 meters intervallerna. Är det joggvila eller gåvila eller går det här passet som en Olga? Hur lång vila mellan supertusingarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst... vad innebär en Olga?? Känns väldigt spännande. Berätta!

      Mellan 100, 200, 300, 400 m vilade jag 30 sekunder och mellan varje supertusing 90 sek. Jag har en gåvila och sen en ståvila mellan supertusingarna, dricker lite vatten bla.

      Radera
  2. OK, tack :-)!

    En Olga är en lång intervall över 2000 meter där man delar upp intervallen i olika tempon som gick till så här:

    400 m (hög fart) + 400 m (låg fart) + 300 m (hög fart) + 300 m (låg fart) + 200 m (hög fart) + 200 m (låg fart) + 100 m (hög fart) + 100 m (låg fart).

    Tempot vid hög fart är strax över mjölksyratröskeln och tempot vid låg fart är strax under mjölkysratröskeln.

    Det ska inte vara någon vila mellan fartökningarna ovan utan varje intervall blir 2000 meter lång.

    Antal repetitioner är 3 till 5 med paus på 2-4 minuter, eller baserat på pulsfall.

    SvaraRadera
  3. Tack! En Olga lätt tufft men ska provas vid något tillfälle. :-)

    SvaraRadera