måndag 27 januari 2014

En liten svängom med min nya kompis (Henrik)

Möt min nya kompis!

Egentligen är ordet NYA inte helt korrekt, men KOMPISAR har vi blivit ganska nyligen. Jag fick min 16 kg kettlebell av Martina när jag fyllde år (30:e april), men det har inte riktigt blivit av att jag använt den (ja, ni vet hur det är...).

Efter nio hela dagar utan träning så kändes det i dag helt rätt att starta med ett lätt kettlebellpass. Egentligen stod 12 minuter svingar i set om 30 med en minuts aktiv vila (hopprep och jumping jacks) på schemat, men i och med att jag fortfarande har känningar i halsen så ville jag inte ha ett så "flåsigt" högpulspass. Istället blev det följande:

Det som fick mig att börja gilla kettlebellträning var när jag köpte den klassiska boken Enter the kettlebell. I den beskrivs två kettlebellträningsprogram, varav jag börjat följa det första som kallas Program Minimum och enbart består av svingar och getups (4 pass i veckan). Jag hade innan mitt sjukdomsuppehåll kört det i tre veckor och innan dess hade jag tränat en del på teknik för att komma igång. Jag räknar med att jag kommer köra Program Minimum i ytterligare kanske fyra veckor (med start nästa vecka... det här blir en mellanvecka) innan jag hoppar på "The Rite of Passage" som innefattar "Clean and press", "Snatches", "Swings" och chins/pull-ups. 

Det jag främst gillar med kettlebellträning är att det ger mig en riktigt skön känsla i kroppen. Jag känner mig genomtränad, men ändå smidig på något sätt i och med att rörelserna tränar stora delar av kroppen och dessutom främjar rörligheten i höfter och ländrygg. Jag tycker att jag blivit både starkare och mer rörlig/smidig sedan jag började, så jag kommer garanterat fortsätta. 

Men nu är jag också grymt sugen på att springa, så jag hoppas att jag kan bli HELT frisk snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar