tisdag 7 januari 2014

Trehundringar igen (Henrik)

Trehundrametersintervaller har blivit en ny favorit. Jag gillar att springa snabbt, men 200 meter känns lite för kort och 400 meter är än så länge för jobbigt för mig att hålla ett kontrollerat men högt och jämnt tempo på. Så ja... 300 meter är ju "någonstans" däremellan.

Igår var det veteranträning och vi hade till och med tagit två bilar hem till ett par kompisar för kalas och middag bara för att jag skulle kunna smita i förväg och åka och träna. Kände mig lite otrevlig när jag stack, men jag var rejält sugen på att träna, så det kändes ändå rätt.

Vi började med lite gemensam jogg och löpskolning innan gruppen splittrades upp. Ett par gick till gymmet, ett par stannade på 60 metersbanan och körde sprintträning och jag gick ensam bort till starten av rundbanan.

Planen var att försöka ligga runt 54 sekunder per intervall. Det höll jag också på första, men på andra kändes det för bra för att jag skulle kunna hålla igen. Så därefter radade jag upp fyra stycken som låg strax under och strax över 52 sekunder innan jag avslutade med en på 53 sekunder.

Jag känner att jag börjar få lite mer tryck i löpningen. Tidigare så har sista 100 på 300 meter känts väldigt tunga, men nu lyckades jag hålla uppe löpningen (i stort sett) hela vägen på samtliga intervaller. Stundtals fick jag till ett riktigt bra driv i sista kurvan dessutom. Kändes väldigt kul.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska försöka träna in ett lite mer sprintermässigt löpsteg för att kunna bli snabb även på korta sträckor som 200 och 400 meter eller om jag ska jobba vidare på mitt lite mer medeldistansmässiga steg... Och med mer sprintermässigt menar jag högre, längre och kraftfullare steg helt enkelt. Det känns som om jag har ganska långt kvar till ett bra sprint-steg, så det tar emot lite, men det skulle vara kul...

För övrigt så går jag och funderar lite på ett inlägg om mina mål för 2014 och hur jag planerar att lägga upp träning och tävlingar. Så håll utkik efter det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar