onsdag 15 januari 2014

Mål inför 2014 (Henrik)

Då var det dags att skriva lite om mina mål inför det redan påbörjade året 2014. Jag ser verkligen fram emot allt kul jag har tänkt mig att hinna med under det här året och känner mig enormt peppad. Kanske rentav lite övertänd... vet inte om det är bra eller dåligt :-) Så utan flera krusiduller, här kommer mina mål i någotsånär prio-ordning som säkerligen kommer variera något under året (beror lite på vad som lockar mest för tillfället). 
 
1. Banlöpning
Under den inomhusperiod jag nu haft (trots att det gått alldeles utmärkt att springa ute) har jag fastnat ordentligt för det här med banlöpning. Det jag tror tilltalar mig mest är att springa fort på bana. Däremot så är jag ingen sprinter och kommer nog aldrig bli heller, även om idén att försöka "omskola" mig har slagit mig flera gånger. Så det som ligger närmast till hands är ju att gå medelvägen... och vad kan vara mer MEDELväg än just MEDELdistans?
 
Med medeldistans brukar man ju framför allt mena 800 meter och 1500 meter och det som lockar mest här är 800 meter.
 
Så ett mål (möjligen det största) för året är att bli så snabb som möjligt på 800 meter. Att bli riktigt bra på det på mindre än ett år är inte riktigt realistiskt, så förhoppningsvis är det här starten på en lite längre satsning. Huvudmålet som jag ser det just nu är veteran-SM inomhus och utomhus 2015. Men som ett delmål så kommer jag springa veteran-SM utomhus i sommar. Det är i alla fall min plan just nu. Beroende på hur träningen utvecklar sig så kan det bli så att 400 meter blir ett mellansteg innan jag riktar in mig på 800 för att få upp ordentligt med snabbhet först. Mer om hur jag kommer träna kommer i ett senare inlägg.
 
2. Traillöpning
Mitt klart roligaste lopp förra året var Salomon Trail Tour i Eskilstuna och det fick mig att inse hur kul det är att springa trail. Så under året kommer jag springa minst två traillopp (gärna tre) och jag kommer försöka förlägga mycket av min löpträning till skogen. Även här gillar jag att springa fort. Så det kommer inte bli några fjällmaror eller liknande än på ett tag utan runt 10 km blir tävlingsdistansen. Och här menar jag alltså riktig terräng. Mottionsspår är OK, men stigar och obanad terräng är sååå mycket roligare och mer givande.
 
3. 5 km
Mitt tredje löparmål för året är att bli snabb på 5 km. Jag kommer väl kanske inte träna så mycket specifikt för det. Men de stadslopp jag kommer springa kommer jag välja 5 km på. Just nu är det två stycken inplanerade: Mälarenergi Stadslopp i juni och Blodomloppet i augusti. Mål nummer ett här är att ta mig under 20 minuter, men jag hoppas kunna springa under 19 på Blodomloppet!
 
4. Annat skoj
Ja, det finns mycket jag skulle vilja göra :-) Det som är mest seriöst av de mer oseriösa målen är ändå längdhoppet. Just nu så har jag ju mitt hopparknä som sätter lite stopp för hoppträning. Men jag håller tummarna för att jag ändå ska kunna komma igång med lite hopp under året och att jag kanske kan bli så pass bra att jag kan ställa upp i veteran-SM även i längd utan att skämmas. Höjdhopp tror jag att jag skulle kunna ha bra möjligheter att komma upp på en bra veterannivå i, men just nu känns det helkört på grund av knät så länge jag vill hoppa med mitt bästa ben.

Förutom dessa mål så kommer jag sätta lite styrketräningsmål (lägger upp dessa och övriga mätbara mål HÄR så småningom). Kommer sätta kortsiktiga mål och när de nås höja dem. Exempel kan vara "Bänkpress 80 kg" eller "600 m < 1,50". 

2014 ska bli ett grymt bra år för mig har jag bestämt! Nu kör vi!
 
 

1 kommentar: