tisdag 19 mars 2013

13.1 variant

Ikväll provtränade jag crossfit i Strömsholm (ca 2 mil hemifrån) på Keep Fit Strömsholm. Jag börjar fastna för crossfit, men kan inte tänka mig att lägga 5-700 kr per månad på att träna, så jag har börjat spana efter alternativ till Factor.

Jag hade kikat lite på Keep Fits facebook grupp innan passet och fått ett väldigt bra intryck. Verkar vara ett riktigt glatt gäng med bra stämning och ett enormt driv. Dessutom så verkar träningen mer varierad än på Factor och mer "crossfit lik" (får gå in på vad det innebär någon annan gång). Via facebook gruppen hade jag också fått reda på att tisdagens pass skulle bli en variant på Crossfit Open 2013:s första workout. Det lät jäkligt kul... och jäkligt jobbigt.

Det jag fick reda på några timmar innan passet var att den WOD:en bara var halva passet. Då fick jag faktiskt lite ångest. Hur fan skulle jag orka det? Men samtidigt så var jag förväntansfull.

Det tog mig nästan 25 minuter att köra till Strömsholm och det är ju ett litet minus förstås. Väl där så kom jag in i en relativt liten lokal där ett gäng precis höll på att avsluta ett pass. Det såg lite smårörigt ut, men det gillar jag. Snart var det dags för mitt pass och vi var 16 pers som skulle vara med på det. Vi fick reda på att 13.1-varianten skulle köras på undervåningen och en annan WOD på övervåningen.
Alla körde uppvärmningen på övervåningen (se bild på tavlan). Därefter delades vi upp i två grupper. Jag såg till att jag hamnade på undervåningen, så att jag fick börja med vad jag misstänkte skulle bli jobbigast. Nämligen:
Det som skilde från den riktiga 13.1 WOD:en var alltså att vi skulle köra kettlebell snatch istället för snatch med skivstång och dessutom med samma vikt hela tiden. Jag hade satt upp som ett mål för mig själv att åtminstone klara av de 70 första burpeesarna, men det gick betydligt bättre än så. Jag hann till slut alla burpees (100 st) och sedan 12 snatches innan de 17 minuterna hade gått. Men då var jag rejält utpumpad. I och med att det var första gången jag provade kettlebell snatch så fuskade jag tydligen lite i början fick jag veta efter ett tag när en av instruktörerna rättade mig. Jag körde någon sorts kb swing snatch variant, vilket blev lättare än att bara "dra" från botten positionen. Resultatet av 102 snatches med kettlebell blev ett fint blåmärke på höger handled. Försökte köra ungefär lika mycket på varje hand, men det blev nog höger som fick jobba mest. 

Helt slut fick jag då sen pallra mig upp på övervåningen efter lite vila och stretching. Där väntade en WOD (se första bilden) som jag säkert skulle ha tyckt var ännu roligare om jag inte hade varit helt slut som sagt. 5, 4, 3 och sen 1 minut med 2 min vila mellan varje. Squat clean thrusters var riktigt kul, men sjukt tunga. Sumo deadlift high pull var en ny upplevelse också och även dessa väldigt tunga. Näst sista intervallen med marklyft blandat med squat jumps blev en riktig mjölksyreupplevelse. Och första intervallen innehöll ju ännu lite mer burpees också... say no more.

Det blev ett pass som tog ca en timme och jag var som sagt helt slut efteråt. Men det var sjukt kul och kändes mer som "riktig" crossfit än de mer fasta strukturerade pass som körs på Factor. Passet gav som sagt mersmak, så vi får se när jag provar igen. Jag är mer eller mindre uppbunden på Factor resten av mars och hela april. På fredag lunch blir det träning på Factor. Det är tydligen "Heavy week"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar