fredag 15 mars 2013

On every 30 seconds

Factor publicerar dagens pass på Facebook varje morgon runt 7:30 och jag brukar vara snabb att kolla vad som väntar mig när jag har bokat in ett pass. Idag var det väldigt mycket hysch hysch. Det enda som stod var "Burpees och Squat clean". Folk började genast kommentera och ville ha mer info, men inget svar från Factor :-)

Kvällen innnan hade det dessutom publicerats att det skulle bli extra hård träning fredag till måndag och WOD:en "Death by burpees" hade nämnts. Den går ut på att man börjar minut ett med att göra en burpee, minut två gör man två, minut tre tre osv osv tills man inte hinner göra de burpees man har kommit upp i under en minut. Hade varit "kul" att testa, men det blev något annat...

Jag beklagade mig tidigare över att jag lyckades tajma in "on the minute" pass och att jag tyckte dessa var de värsta. Så vad fick jag idag? Jo en upptrimmad version, nämligen "on every 30 seconds". Dvs att varje påbörjad 30 sekunder så var det dags för byte av övning. Så här såg passet ut:

Warm up
2 laps
Lunges 
Burpees 5
Squat 10
--------
Suat clean 5, 5, 3, 3, 3

On every 30 seconds for 10 min
A: Burpees 8

B: Squat clean 3



Vi fick höra att burpee delen skulle bli tight och det kunde till och med jag lista ut. 8 burpees på 30 sekunder är nästan svårt att få till när man är fräsch. Squat clean delen skulle alltså bli vår "vila" :-) 

För första gången vågade jag mig på 10 kgs vikterna och kom alltså upp i 40 kg (skulle säkert kunna tagit mer, men det räckte gott och väl till tempodelen). Rekommenderade vikter var 60 kg för män och 35 för kvinnor, så det var även första gången jag körde på högre vikt än den rekommenderade för kvinnor. Stort ;-) En annan positiv känsla med detta var att jag nu fick tillåtelse att släppa stången i backen... något som de tunna vikterna jag kört med förut inte riktigt är gjorda för. Kändes skönt.

Hur var passet då? Jo, jobbigt som satan. Första omgången hann jag 8 burpees, andra 7, tredje 7, fjärde 6, femte 6 och resten 5. Squat cleansen hann jag alltid med, men på sista intervallen var det på håret och de två sista minutrarna fick jag nästan (men bara nästan) lust att bryta eller stå över 30 sekunder, men jag höll i och blev sedan liggandes på rygg helt utslagen i ett par minuter innan jag tog mig upp. Härligt!

Burpeesarna kändes till en början riktigt bra. Hade kikat på en video om hur man effektivast gör burpees och det hjälpte mig en hel del. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar