måndag 4 mars 2013

De första löpstegen

Med en sådan där förväntansfylld känsla snörar jag på mig mina löparskor. Hur ska detta gå?
- "Räkna inte med att det kommer att gå bra och lätt" säger min man. Snyggt...bra peppning! ;-)
Nu är det så att det är första gången jag ska springa sen mitten på september så visst förstår jag att det kommer att kännas tungt och det kommer att bli flåsigt.

Har laddat med musik som kommer att passa ett löpartempo med rätt rytm och dunk som faller i samma takt som mina löpsteg. Det går inte att springa utan musik och tro mig jag har provat och det enda jag hör är klumpiga steg och ett enormt flåsande. Ju mer jag hör mig själv flåsa desto tyngre blir mina löpsteg. Nej musik ska det vara.

Målet med dagens löptur är att springa i 30 minuter och sedan får tiden visa hur långt jag kom. Har en bra GPS-klocka från Garmin som hjälpmedel. Detta är också en pryl som jag absolut inte kan springa utan.

In med lurarna i öronen och iväg. Det går bra det här...känner på en gång vilket härligt flyt! Det är bart och torrt på backen och solen lyser. Känner mig väldigt lätt på stegen. Tittar på klockan och ser att jag ligger bra till vad gäller medeltempot (bra med tanke på att det är första gången på länge som jag springer). Eftersom jag har en bra tid så börjar jag tänka om min dagsplan. Nu ska jag springa 5 km och få en så bra tid som möjligt. Med lite huvudräkning summerar jag att jag borde kunna få en tid under 30 minuter. 1 km kvar och det är tungt nu men det ser fortfarande bra ut.

Problemet med den här rundan är att under de sista 500 metrarna så är det en ganska dryg backe. När man dessutom känner sig trött så blir den backen lite lätt marddrömslik. Även denna gång. Jag får verkligen kämpa mig upp för backen och när jag väl kommit upp så har jag väldigt svårt att ta in syre i lungorna och får dra och dra in luften som inte verkar finnas där över huvudtaget.
Blir tvungen att sakta ner tempot och sega mig fram de sista 200 metrarna.

Äntligen framme och på en tid på 29.25. Ha!!

Känns fint som snus det och en bra början på säsongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar