torsdag 7 mars 2013

Barfotalöpning

Har idag provkört mina nya löparskor, ett par Nike Free 3.0 V4. Dessa går under kategorin minimalistiska löparskor och ska främja en mer "naturlig" löpstil. Jag vet att det är en barfotaboom just nu och nu tänker ni säkert att "jaha har hon gått på det där".  Jepp!!

Däremot är det inte sagt att detta är någonting som kommer att passa mig.  Snacket går om barfotalöpning verkligen är så bra, men precis som allt annat så har det sina för- och nackdelar. Jag kommer att sakta prova mig fram och verkligen känna efter ordentligt. Det sägs att det krävs en viss "inkörning" och det kommer jag så klart att rätta mig efter.

Så idag blev det en kort kort löpning på endast 10 minuter och i väldigt lugnt tempo. Det gick alldeles utmärkt och det kändes att skorna inte väger särskilt mycket, man liksom flyger fram. Ser framför mig hur jag springer med lätta och snabba fötter förbi trötta och sega löpare med tunga ben. Nästa gång blir det att springa i 15 minuter.

Snart är det dags för cirkelträning med de bästa :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar