lördag 9 mars 2013

Bananlyx

Hade ett oerhört sockersug under i stort sett hela dagen igår. Till råga på allt så har vi en hel drös med godispåsar fyllda med kolor i olika smaker där bäst före datum har gått ut. Dessa går så klart inte att sälja till kund men de är heller inge fel på dom...ännu! Hade ett evigt mantra i huvudet hela dagen: ska jag ta en?, får inte ta en, ska jag ta en?, får inte ta en, ska jag ta en? får inte ta en...Jag höll mig och kände mig riktigt stolt över min makabra karaktär för just den dagen i alla fall, även om det var asjobbigt. Ja ni vet ju själva när det där suget sätter sig som ett monster på ens axlar.

Hur som helst har läst på andra bloggar hur de har gjort glass av fryst banan och att det ska vara himmelskt gott. Så när kvällen äntligen kom tog jag fram bananskivorna jag slantat upp dagen innan, mixade dom till en mjukglassliknande konsistens och yummie!!! Det var faktiskt helt gudomligt och detta är något som passar alla. Innehåller inget socker (förutom bananens eget fruktos så klart), inget onödigt fett, inge mjölk och det bästa av allt inga tillsatser.

Så här gjorde jag och receptet räckte för 2 personer:
Mixa frysta bananskivor (2 st)
Blanda i 2 tsk kakao och 1 kryddmått vaniljpulver (observera inget socker utan endast fröna från vaniljstången, finns att köpa i en liten glasburk i välsorterade matbutiker)
Toppa med frysta hallon och strö över lite lakritspulver (finns också i välsorterade matbutiker)

Idag lördag och full aktivitet är det som gäller. Sonen har avslutning på bandyn med match mot föräldrarna, dottern har cup-tävling i friidrotten med höjdhopp och paradgrenen 60 m. Själv ska jag löpa ett långdistanspass och precis som hallonen på bananglassen så står solen högt på himlavalvet och är alldeles alldeles underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar