söndag 17 mars 2013

Skön mörkerlöpning

Den gamle Henrik (eller rättare sagt den ännu yngre Henrik) skulle inte ha begett sig ut på en löptur en söndagkväll i kolmörkret när det var -7 grader ute och dessutom premiär för Mästarnas mästare. Om han mot förmodan skulle ha gjort det så hade han definitivt inte kunnat njuta av den.

Ärligt talat så fick jag verkligen kämpa mig ut idag. Men till slut så åkte kläderna på och pannlampan upp i pannan. 

Jag är väldigt nöjd med mig själv att jag lyckades springa i relativt lugnt tempo trots att det var rätt kallt ute. Jag hade ingen annan plan än att springa 15 minuter och sedan vända hemåt. Men ganska snart insåg jag att pannlampan är ett utmärkt verktyg för att träna på hållningen när man löper. Om huvudet och/eller överkroppen började falla framåt så syntes det klart och tydligt på ljusbilden framför mig. Så dagens pass fokuserade jag alltså på god hållning och det kändes riktigt bra. Jag är nog lite starkare än tidigare i "core" muskulaturen, vilket gör det enklare att springa med bra hållning.

Blev nästan lite av en meditativ upplevelse. Bra musik i lurarna, stjärnklar himmel, lätt snöfall (en kort stund) och annars mörkt förutom en ljuskägla från pannlampan framför mig. När jag nästan var hemma igen passerade jag dessutom två rådjur på cirka 15 meters avstånd. De tittade lite förvånat på mig, men stod kvar utan att bli rädda. 

I veckan blir det två Crossfit pass och möjligen lite teknikträning med en nyinköpt enkel skivstång hemma. Ska hålla löpningen på en gång i veckan ett tag till tror jag. Träning för flåset och pulsen får jag ändå genom Crossfit passen och även om det var skönt ikväll så är det ju rätt kallt...

Bäst i lurarna idag: Tonight med Seether

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar