lördag 2 mars 2013

Snatch = kul

Har börjat fastna mer och mer för skivstångsmomenten i crossfit träningen. Det är riktigt kul faktiskt och jag känner mig lite frustrerad över att inte ha ork nog att lägga på lite mer vikt i de momenten. Gör jag det så kroknar jag direkt i tempo-delen under passen och det är ingen trevlig upplevelse.

Igår fick jag för första gången prova på Power snatch:


Lite klurigt i början att få till det, men jag tror det blev hyfsat till slut. Viktigt är att försöka hålla armarna raka och inte börja ta i med rygg, axlar, höft förrän stången passerat knäna. Först jobba med benen alltså. Jag körde med låga vikter för att få till tekniken. Som mest hade jag 30 kg och under tempodelen så fick jag till slut vika mig och köra med bara stången (15 kg).

Passet i sig var det hittills jobbigaste (för mig åtminstone) och slutade med att jag låg flåsandes utslagen på rygg... sånt gillar vi!

Så här såg det ut:

Warm up
2 laps
Lunges 
Burpees 5
Squat 10
--------
Power snatch 5x5
On the min for 12 min
A: Burpees 12
Mt. climbers 20

B: Power snatch 6
Squat jump 12

Och på svenska innebär "On the minute for 12 min" att man kör A första minuten, B andra minuten och sen alternerar man i 12 minuter. Hinner man klart på mindre än 50 sek så får man vila resten. Är man inte klar när det är 10 sek kvar på minuten så vilar man ändå 10 sek. Kan säga att burpeesarna knäckte mig. Hann precis med 20 mt climbers första minuten, men sen blev det inga fler. Blev mellan 8 och 10 burpees per minut. Orken räckte inte till helt enkelt. Squat jumps var också nytt för mig. Grymt jobbiga :-)

Jobbigt men grymt kul pass. Ser fram emot nästa träningstillfälle. Nästa vecka blir det dessutom ett löppass. Men vänta nu... det här är ju en löparblogg, men det har varit väldigt lite om löpning hittills. Jag kommer förklara varför inom de närmaste dagarna, men nu är det i alla fall dags att smyga igång med löpning och det ska bli skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar