torsdag 14 mars 2013

Mag-app

Satt för en tid sedan och surfade runt på diverse träningsbloggar och snubblade in på Cecilia Flokessons blogg och inlägget Rutakuten del 2. För att göra en lång historia kort så rekommenderas där en app för magträning: Adrian James: 6 pack abs workout. Fånigt namn, tänkte jag, och en spännis som visar upp sin tvättbräda på förstasidan. Men jag svalde min stolthet och laddade hem appen. Slog till på betalversionen på en gång (7 kronor).

Appen innehåller ett antal magövningar uppdelade i tre svårighetsnivåer. Beskrivningarna av övningarna är tydliga, med både verbal beskrivning och animering. Övningarna kan kombineras i korta "workouts" antingen enligt eget tycke eller genom att låta appen själv slumpa fram övningar utifrån olika workoutnivåer: Beginner, Intermediate, Advanced och Elite. 

Varje pass består av sex övningar och man kan själv välja hur länge varje övning ska köras och hur länge man vill vila mellan. 


Jag tog det väldigt lugnt och lät de förvalda tiderna vara. Dvs jobba 30 sekunder och vila 15. Det innebär att varje pass tar drygt fyra minuter. Låter som löjligt lite, men jag kan säga att det känns ordentligt i magen efteråt. 

I och med att dessa fyra minuter är en så liten tidsinvestering så lyckades jag hålla i att köra det nästan varje dag och efterhand så har det blivit lite av ett beroende. Det känns skönt att varje kväll få lite microträning för magen, vilket också är något jag verkligen behöver. Nu kör jag på Intermediate och med 40 sekunders arbete och hoppas kunna gå upp på Advanced snart. Problemet där är att jag är så himla stel i höftböjarpartiet så att vissa övningar blir svåra ur ett rörlighetsperspektiv snarare än styrkeperspektiv, men det ska nog ordna sig :-)

En favorit är Heel touch. Man ligger helt enkelt på rygg med benen böjda... lyfter skuldrorna från marken och alternerar genom att nudda höger häl med höger hand och vänster häl med vänster hand... Bränner rejält efter ett tag!

Kan alltså rekommendera denna app!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar