torsdag 8 augusti 2013

5 km istället för 10 (Henrik)

I morse klev jag återigen upp klockan 07:00 för att springa. Passet i sig är det inte mycket att berätta om. 12 km i 4:53 tempo. Segt så tidigt på morgonen. Får nog bli långsamma pass när jag kör så tidigt i fortsättningen.
Här snackar vi färgkaos! Tur att Martina sov, annars hade hon nog stoppat mig :-)

För övrigt så är jag nu anmäld till Blodomloppet i Västerås 26:e augusti helt enligt plan... vad som inte är enligt plan är att distansen är 5 km. Varför 5 och inte 10? Jo, jag är fortfarande lite sur över att loppet (åtminstone förra året) är cirka 300 meter längre än 10 km. Det gör att om man vill göra en bra 10 km tid så måste man "stoppa" klockan innan man kommer i mål och bortse från den officiella tid man får och då känns det liksom inte lika kul att springa ett lopp. Så jag bojkottar 10 km och satsar på att göra en bra 5 km tid.

Vad innebär då "en bra 5 km tid" för mig? Det var länge sedan jag maxade på 5 km så jag är lite osäker. Mitt personliga rekord i modern tid är från första halvan av Blodomloppet förra året då jag sprang på 21,05. Men då skulle jag som sagt springa 5 km till så det var ingen maxning (att jag sen gick in i väggen en kilometer senare är en annan historia). I år skulle jag vilja komma under 20! Det är att sticka ut hakan lite för mycket kanske... speciellt i och med att jag inte vet hur banan ser ut. Det jag vet är att den går igenom Rocklundaskogen och det innebär åtminstone en viss del backar. Så i ärlighetens namn så tror jag inte på under 20, men jag tänker ändå satsa på det. 

Är som jag säger väldigt orutinerad på att springa 5 km på tid, så jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp loppet. Köra stenhårt från början (< 4 min/km) eller hålla ett tempo som är något över 4 min/km och sedan lägga i en högre växel sista två kilometrarna är väl de två huvudstrategier jag funderar över. Tar gärna emot förslag på upplägg!

Imorgon kommer jag köra ett intervallpass som kommer ge mig en bra indikation på hur stor sannolikheten är att jag grejar sub 20. Det blir 3 km i 4:13 - 4:23 tempo följt av 2 x 2 km i 4:07 - 4:18 tempo och sedan 2 x 1 km i 4:02 - 4:07 tempo. Sista intervallerna hoppas jag kunna köra lite snabbare än tänkt, så då får jag känna på den fart jag måste hålla på Blodomloppet. Ska bli kul! Det lutar åt att jag och Martina kör samtidigt och att det blir inomhus i friidrottshallen. 

I helgen är det JSM i friidrott på Arosvallen i Västerås så jag hoppas vi kan ta oss dit hela familjen och titta lite minst en gång. 

Och ja, förresten. Ett av mina träningsmål avklarades igår: 10 st pull-ups (handflatorna mot mig) i dörrtrapetsen in till sovrummet. Försökte mig på att knäcka även 10 chins i dag, men kom banne mig inte längre än 9. Men det känns hursomhelst grymt kul att nå ett av sina mål!


3 kommentarer:

  1. 5 km är en svår distans, men de säger att jämn fart alltid är bäst och det kan jag nog också skriva under på.

    Det bästa är nog att inte stressa i början, spring avslappnat och tro på dig själv. Tänk på andningen från steg 1. Andas djupt. Andningen skall inte vara stressad.

    Låt backarna i Rocklundaskogen ta tid. Får du mjölksyra där kommer du nog att få det tufft på slutet. Tänk på andningen i backarna. Djup och avslappnad. Försök också att spara lite krafter så att du orkar trycka på hela vägen in i mål så att du inte "stapla fram" sista kilometern.

    Tänk vad lätt det kan vara att ge goda råd till andra :-).

    Ska bli intressant och se vad morgondagens pass visar och om du kan hålla ihop den sista intervallen :-)!

    Hoppas du fixar sub 20!

    SvaraRadera
  2. Låter som jättebra tips Lennart. Tackar!

    Jag springer som bäst när jag har lite krafter kvar och kan trycka till ordentligt på slutet, så jag ska nog försöka hålla mig lugn till att börja med utan att för den sakens skull springa för långsamt.

    Dagens intervaller gick bra. Sista intervallerna (2 x 1 km) gick på 3:53 respektive 3:58 och då tycker jag ändå att jag lyckades hålla löpningen helt OK tekniskt.

    SvaraRadera
  3. Då tror jag att du klarar suv 20 på em flack bana. Det enda som kan oroa inför Blodomloppet är kuperingen. Jag tror också att 3:53 är så pass bra att du kan ligga lite efter (typ 16:10) efter 4 km men ändå springa sub 30.

    Spring kontrollerat och andas ordentligt så tror jag att det kommer gå bra :-). Lycka till!

    SvaraRadera