torsdag 29 augusti 2013

I en grubblande terräng! (Martina)

Har haft en alldeles förträfflig vecka och jag måste säga att allt som hänt har verkligen kommit som en liten räddare i nöden. Har börjat på en ny utbildning på Yrkeshögskolan och hela veckan har vi jobbat med positivt tänkande, respekt gentemot andra och dig själv, ansvarstänkande och hur man kan sprida och ta emot glädje. Allt det här kunde inte har kommit mer lägligt med tanke på mitt fall i måndags och hur all besvikelse fick mig att må lika dåligt som en överkörd grävling troligtvis gjorde innan den dog . Snacka om en vecka i instabilitetens tecken.

Eftersom all min träning i sommar gick åt till att fokusera på Blodomloppet så har det mer uthållighetskrävande loppet fått stå åt sidan. Detta har gjort att jag inte har någon direkt plan hur jag ska lägga upp träningen de kommande veckorna innan det är dags för Halvmaran i Stockholm. Att träna lite på måfå, helt oplanerat är liksom inte riktig min grej. Kräver detaljerad planering om vilka dagar jag ska träna, vad, hur länge och hur långt.

Slö och lat?... nähä ni!
Pedantiskt perfektionist... nja inte riktigt!
Ser mig själv mer som målinriktad och entusiastisk... ja en äkta endorfinjunkie.

Lurar fortfarande på hur jag ska lägga upp träningen och medans jag gjorde det idag så hade jag hux flux fått ihop 17km löpning i Rocklundaskogen. Tog den långa etappen på 15 km som sträcker sig bort mot Lista. Där är spåret inte lika välanvänt och terrängen varierar från lättsprunget spår till lite mer kuperat med stenar och rötter. Omväxlande och aldrig tråkigt helt enkelt, kanske också på grund av att man måste vara ständigt alert för att inte snubbla, vilket var nära att jag gjorde idag. Att vara smidig som en katt och alltid landa på fötterna handlar mer om tur i mitt fall än om skicklighet. Hjälm, knä- och armbågsskydd kan komma att behövas på söndagens terränglopp om jag ska ta mig runt utan skogsskrubb på händer och knän.

Källa: Bild från nätet

Kom jag fram till något bra träningsupplägg då? Min plan inför Halvmaran är fortfarande lika obefintlig som min plan att sluta springa för alltid. Borde ge svar nog! :-)

4 kommentarer:

  1. Grubbla inte för mycket över att du missade sub 50 med någon minut utan jag din tid är helt OK. Jag tycker det är en väldigt bra tid eftersom du har jobb och familj. Kul också att dina barn hejade på dig :-). Kul berättelse nedan också :-).

    Det där 15 km rundan tror jag att jag också har sprungit (om jag uppfattar allt rätt). Jag pluggade två år i Västerås och då sprang jag ibland vid Rocklunda. Jag sprang där när jag tränade inför min första halvmara och den gick bra :-). Hoppas halvmaran går bra för dig med :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart!
      Visst är Rocklunda ett mycket bra spår att springa i? Finns mängder med små avstickande spår och vad kul att du då kanske kan komma att känna igen dig i mina beskrivningar :-). Det betyder att jag ska fortsätta att nöta i de markerna med andra ord?!

      Halvmaran är jag glad om jag tar mig igenom så ingen tidspress denna gång utan bara envishet som gäller. Den är det inget fel på ;-)

      Radera
  2. Med så lite tid kvar inför halvmaran så behövs kanske inte så mycket till träningsupplägg. Mitt råd är att träna på rätt mycket under kommande vecka och sedan ta det riktigt lugnt samma vecka som loppet är. Ett lätt pass på onsdagen kanske och sedan vila så att du har pigga ben som längtar efter att springa på lördagen! Lycka till! Vi kanske ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för råd och tips!
      Med att träna mycket, menar du många pass eller långa pass? Fortsätta varva långpass, tröskelpass och intervallpass? Sista veckan har jag ju läst och hört att man ska varva ned för att få pigga ben så det får det nog bli också. Hur kommer du göra?

      Ja vi kanske ses bland alla tusentals människor :-)

      Radera